Legea, scoasă din joc la cazinoul de lux din Casa Vernescu
Problemele privind cazinoul de lux care funcționează, ilegal, într-un monument istoric izvorăsc din „lacunele legislative”, a declarat ministrul Culturii într-un interviu pentru Euronews România. Asta după ce Curtea de Conturi a acuzat ministerul că nu a asigurat protejarea monumentului istoric. În lege scrie, negru pe alb, că instituția trebuie să stabilească obligațiile de folosire ale clădirii de patrimoniu și să facă verificări. Cu toate acestea, actul este de negăsit, semnalează Curtea de Conturi. Uniunea Scriitorilor, beneficiară a celor 22.000 de euro lunar, bani din chirie, dă asigurări că monumentul e protejat și că toate părțile au de câștigat.
Andras Demeter, ministrul Culturii: „Ministerul Culturii este în perfect acord și pe deplin mulțumit de modul în care Uniunea Scriitorilor își utilizează veniturile rezultate din exploatarea acestui imobil.”
Ministerul Culturii, mulțumit de felu în care sunt utilizate veniturile din cazinoul de lux
Andras Demeter, ministrul Culturii: „Uniunea Scriitorilor depune cu regularitate rapoarte la Ministerul Culturii, care, cu regularitate, de decenii, le acceptă tale quale. Asta înseamnă că Ministerul Culturii, cel puțin până în prezent, a agreat întru totul modul în care, din raportările respective depuse de Uniunea Scriitorilor, au fost utilizați banii realizați din chirii, din veniturile dinspre cazinou. Că ar fi putut să ceară rapoarte complementare, suplimentare, complete, nuanțate – da, putea, dar nu le-a cerut. Atunci, răspunsul scurt este: aparent, Ministerul Culturii este în perfect acord și pe deplin mulțumit de modul în care Uniunea Scriitorilor își utilizează veniturile rezultate din exploatarea acestui imobil, cel puțin până acum. Să vedem pe viitor.”
Casa Vernescu, o clădire impunătoare de pe Calea Victoriei, cu o istorie care se întinde pe parcursul a două secole. Clădirea poartă amprenta arhitectului Ion Mincu și a pictorului George Demetrescu Mirea. A intrat în patrimoniul cultural la sfârșitul secolului al XIX-lea. În ianuarie 1990, Guvernul României a aprobat transferul acestui imobil, fără plată și pe termen nelimitat, către Uniunea Scriitorilor. În anul 2000, monumentul istoric a fost transferat în administrarea Ministerului Culturii și dată în folosință gratuită, pe o perioadă de 49 de ani, Uniunii Scriitorilor. Astăzi, este cazinou.
Uniunea Scriitorilor din România a închiriat monumentul istoric Casa Vernescu către un cazinou de lux din București în anul 2015. Asta în urma unei hotărâri de Guvern care a stabilit că Uniunea poate încasa venituri din acest imobil. Totuși, Curtea de Conturi a semnalat că nici în contractul de închiriere, nici în hotărârea de Guvern nu este menționat statutul de monument istoric al imobilului și nu sunt stabilite nici obligațiile de conservare a acestei clădiri de patrimoniu. Aceste obligații ar fi trebuit, conform legii, să fie cuprinse de mulți ani într-un document întocmit de Ministerul Culturii. Însă, actul nu există.
„Acesta e un document care acum este în curs de elaborare, ca parte a planului de măsuri care deja intră în responsabilitatea mea drectă, astfel încât, într-un viitor apropiat, atât Uniunea Scriitorilor, cât și chiriașul lor să aibă un document care va constitui un inventar a ceea ce se poate face și a ceea ce nu se poate face într-un monument istoric. Această problemă, ce se poate, ce nu se poate face, cred că izvorăște din lacunele legislative.” – a declarat ministrul Culturii, Andras Demeter.
Uniunea Scriitorilor are și obligația de a transmite un raport anual privind cuantumul și modul de folosire a veniturilor, dar și privind activitatea de utilitate publică desfășurată. Ministrul Culturii a declarat pentru Euronews că nu știe dacă se află în posesia acestor rapoarte din 2024.
Ruth Novacivici, jurnalistă Euronews România: Curtea de Conturi are suspiciunea că nu sunt în posesia ministerului. Sunt sau nu sunt?
Andras Demeter, ministrul Culturii: Posibil să nu fie. La momentul efectuării acestui audit de conformitate eu nu eram însărcinat cu aceste probleme. Nu știu să fie
*Având doar drept de folosință asupra imobilului Casa Vernescu, Uniunii Scriitorilor i-ar fi interzis să-l închirieze, conform Codului Administrativ, se arată în raportul Curții de Conturi. În plus, asociația nu a respectat durata maximă de închiriere a imobilului, de cinci ani, și nu a organizat o licitație publică.
„În ceea privește obiectul Curții de Conturi, în privința asta, statul n-a avut decât de câștigat. Uniunea Scriitorilor, de asemenea, a avut posibilitatea să-și ducă activitatea cum trebuie. Așadar, nu văd ce probleme ar putea să fie, bunul este conservat. Așadar, cred că o să reușim să explicăm toate lucrurile în situația în care Curtea de Conturi sau Ministerul Culturii ne va chema. Hotărârea de Guvern spune foarte clar că putem închiria și noi luăm uzufructul. Iar în ceea ce privește licitația... hai, pe bune, o astfel de clădire...” - președintele Uniunii Scriitorilor, Varujan Vosganian, pentru Euronews România
Uniunea Scriitorilor și afacerile din imobiliare. Un bloc de locuințe, în atenția conducerii Ministerului Culturii
Ministrul Culturii: „Este o bombă care îmi explodează mie în față, dar care este pusă de mult timp și amorsată de ceva vreme.”
„Ceea ce pe mine mă interesează este cauza care a condus la o situație care stă să explodeze de pe o zi pe alta, anume: există, dacă trece cineva prin zonă, un panou de construcție pe care apare Uniunea Scriitorilor ca un nou nume pe lista dezvoltatorilor imobiliari, în imediata vecinătate – deci în zona de protecție a acestui monument de categorie A – fiind emisă autorizație de construire pentru un imobil de locuințe a cărui beneficiar este Uniunea Scriitorilor din România. Ori eu nu știu sau nu înțeleg, în momentul de față, dacă toate acele acte normative sau acte consensuale care sunt încheiate între statul român, prin reprezentantul său, Ministerul Culturii, și Uniunea Scriitorilor permit așa ceva. Ministerul a dat un aviz în 2022, pe baza unei autorizații de construire din 2021, care se referea în primul rând la amenajarea peisageră și organizarea de execuții în incintă - dar acum se lucrează la un bloc de locuințe. Ori asta este, cred eu, cea mai mare dificultate: dacă această construcție este în acord cu dispozițiile Codului administrativ în general, dacă este în acord cu dispozițiile hotărârii de Guvern care este în continuare aplicabilă, dacă este în acord cu contractul de 49 de ani pentru care a fost atribuit acest imobil către Uniunea Scriitorilor și dacă toate acestea au sau nu legătură cu durata observată de 20 de ani de contract între USR și proprietarii cazinoului. Este o bombă care îmi explodează mie în față, dar care este pusă de mult timp și amorsată de ceva vreme.”
Explicațiile Uniunii Scriitorilor
„Uniunea Scriitor în România nu dezvoltă nimic din punct de vedere imobiliar. Nici n-am avea resurse să o facem. Abia reușim să ne acoperim cheltuielile curente. Dar am înțeles de unde vine confuzia. În spatele clădirii Casei Vernescu, pe Calea Victoriei, e o groapă moștenită dinainte de anii ’90. Cineva a vrut să facă acolo o construcție și a abandonat-o. Primăria ne-a rugat, în mai multe rânduri, să găsim o soluție să acoperim acea groapă. Noi am spus că e destul de dificil să găsim suficient pământ pentru acoperire, dar acum alături se construiește un bloc, am convenit cu ei ca din pământul pe care-l scot din fundație să-l pună să acopere, cât se poate, această groapă. Dar pentru această operațiune a fost nevoie de o autorizație și, așa cum spune legea, am pus o pancartă pe Calea Victoriei, unde scrie <<Denumirea Investiției: executare lucrări de construire pentru stabilizarea și sistematizarea terenului>>. Blocul este pe strada Sfinții Voievozi și are altă pancartă și are altă pancartă, unde beneficiar nu mai este Uniunea Scriitorilor, ci o firmă, probabil imobiliară.” - Varujan Vosganian, Președintele Uniunii Scriitorilor din România
Achiziția sculpturii Cumințenia Pământului nu este pe lista priorităților Ministerului Culturii
Andras Demeter, ministrul Culturii: „Eu nu am informații despre vreo dorință de a vinde, dar cu siguranță, chiar dacă ar apărea o astfel de ofertă, Ministerul Culturii, în condițiile actuale, nu va putea să-și exercite nici drept de preențiune, nimic, pentru că la ora actuală prioritățile nu sunt astea. Prioritățile sunt să existe ofertă culturală artistică.”
Ruth Novacovici, jurnalistă Euronews: Care va fi soarta sculpturii Cumințenia Pământului?
Andras Demeter, ministrul Culturii: „Eu sper să aibă o soartă puțin mai liniștită decât a avut-o în ultimele decenii, indiferent că vorbim de această întreagă poveste care a început cu dorința de a dona, cu refuzul acesta, care a continuat pe urmă cu această colectă care a avut o finalitate, despre care știm că niciun prezent, din câte știu, nu au putut fi practice sau fizic să fie înapoiați toți banii donatorilor, pentru că unii donatori erau necunoscuți sau neidentificabili.”
Ministerul Culturii nu se implică în renovarea Muzeului Național de Istorie
Din 2002, mare parte a MNIR este inaccesibilă publicului. Etajele superioare și subsolul au fost închise pentru lucrări de reabilitare, lucrări care nu s-au încheiat nici până azi. Astfel, muzeul funcţionează doar la parterul clădirii, la 20% din capacitate.
Andras Demeter, ministrul Culturii: „În momentul de față, eu, ca ministru al Culturii, nu am cum să intervin și nici nu-mi doresc să intervin în prioritizarea sau rezolvarea obstacolelor care stau în calea investiției de la Muzeul Național de Istorie de ani de zile, fiind acel blocaj instituțional și organizațional, dintr-un singur motiv sau dintr-un singur raționament: anume, mașină cu două volane nu există. Deci este un director, deocamdată interimar, va fi, în viitorul apropiat, un director plin care va avea, din partea mea – că asta pot să fac ca ministru al Culturii – un caiet de obiective, al cărui obiectiv principal să fie rezolvarea problemei, sau, mă rog, să vină cu propuneri de soluționare, de ieșire din impas, astfel încât, la finalul unui mandat managerial, să fim cu siguranță într-o altă zonă decât suntem acum și nu una mai proastă.
Da, asta pot să fac eu, dar eu să mă substitui managerului Muzeului Național de Istorie, să vin să-i propun soluții… Poate că aș avea, dar nu cred că am dreptul. Și, doi, nu am voie, pentru că din momentul acela nu fac decât să share-uiesc (n.r. – împart) responsabilitatea.”