Rusia a folosit, pentru prima dată, un avion de luptă, pentru a proteja o navă a „flotei fantomă”, pe care o utilizează în transportul de produse petroliere, cu scopul de a evita sancțiunile occidentale. Totul a avut loc pe 13 mai, când armata estoniană a luat contactatul cu nava Jaguar, pentru a face verificări, însă informația a fost făcută public abia acum.
Este vorba despre un petrolier care naviga fără pavilion și care era sancționat de Marea Britanie. El era escortat, din aer, de un avion de luptă Su-35. Armata estoniană a reușit atunci să direcționeze petrolierul în afara apelor teritoriale care aparțin Estoniei.
Ca răspuns, avioanele F-16, operate de portughezi și aflate într-o misiune NATO în Estonia, au fost trimise de urgență în zonă, pentru a monitoriza aeronavele rusești, după cum a precizat NATO.
Un avion rusesc de luptă protejează o navă din „flota fantomă” a Rusiei
Acțiunea rușilor este considerată „o escaladare dramatică”, potrivit CNN, care spune că până și oficialii Kremlinului au recunoscut că au escortat acea navă cu ajutorul unui avion.
Până săptămâna trecută, nu existau dovezi clare care să arate că Rusia folosește în secret o „flotă fantomă”, însă acum, după ce chiar rușii au recunoscut, totul este clar. Prin acele nave, rușii maschează transporturi importante de petrol în întreaga lume.
„Este o noutate totală. Rusia s-a legat și s-a conectat oficial la așa-numita flotă fantomă”, a declarat ministrul estonian de Externe, Margus Tsahkna, aflat la o reuniune NATO din Turcia.
„Pare să fie o schimbare de etapă în gândirea Kremlinului. Probabil că ceea ce Kremlinul încearcă să facă este să spere că națiunile NATO se sperie de ceea ce s-a întâmplat”, a declarat Ed Arnold, cercetător principal la Royal United Services Institute (RUSI), un think tank cu sediul în Marea Britanie.
Estimată la sute de nave, fără legături „oficiale” cu Rusia, „flota fantomă” include multe ambarcațiuni vechi și slab întreținute, care, în unele cazuri, au făcut ravagii ecologice. Potrivit unor surse, acestea au fost implicate și în deteriorarea unor cabluri submarine vitale din largul coastei baltice. Rusia a negat orice vinivăție în aceste cazuri.
Pentru că multe dintre aceste petroliere au pavilion incert, dar transportă petrol rusesc pentru export, au devenit chiar ele obiectul unor sancțiuni suplimentare aplicate Moscovei.
Utilizarea de către Rusia, pentru prima dată, a unei „acțiuni militare”, ca răspuns la sancțiunile economice, „este o dovadă a nivelului amenințării cu care ne confruntăm pe flancul estic al NATO”, a declarat ministrul francez de Externe, Jean-Noël Barrot, citat de CNN.
Estonienii cred ca intruziunea avionului rusesc în spațiul aerian estonian este dovada că sancțiunile occidentale dau rezultate. Astfel, rușii sunt nevoiți să caute alternative. Iar incidentul „demonstrează că monitorizarea și sancționarea flotei fantomă sunt eficiente și că astfel de eforturi trebuie intensificate în continuare”, au precizat Forțele de Apărare estoniene.
În ianuarie, în urma unor incidente repetate în care navele ruse au provocat daune infrastructurii submarine din Marea Baltică, NATO a lansat inițiativa „Santinela Baltică”, pentru a-și consolida prezența militară în aceste ape.
„Vedem incidentul ca pe o reacție la Santinela Baltică. Acțiunile destabilizatoare ale Rusiei nu ne vor descuraja să acționăm în cadrul dreptului internațional, pentru a menține securitatea maritimă, siguranța și libertatea de navigație”, a declarat colonelul Martin O'Donnell, purtător de cuvânt al NATO, citat de CNN.
Noul cancelar german Friedrich Merz a declarat, pe 16 mai, că un nou pachet de sancțiuni ar urma să fie adoptat încă din aceste zile, după ce președintele rus Vladimir Putin nu a dorit să meargă în Turcia, pentru negocierile cu Ucraina, în scopul opririi războiului. Anterior, Merz declarase că flota fantomă a Rusiei, care „operează permanent în Marea Baltică cu până la 300 de nave”, va fi vizată în mod specific în acest pachet.
Într-o posibilă mișcare de retorsiuine, un petrolier deținut de Grecia, Green Admire, a fost reținut de către Rusia, duminică, în timp ce tranzita apele rusești pe o rută convenită de Estonia, Finlanda și Rusia. Anunțul a fost făcut de Ministrul de Externe al Estoniei.
Începând din iunie 2024, autoritățile estoniene au efectuat mai mult de 450 de verificări asupra navelor din apele controlate de Tallinn, din Marea Baltică, potrivit Ministerului estonian al Transporturilor. Acestea includ și Golful Finlandei, unul dintre principalele canale pentru comerțul rusesc.