Pe 29 iulie, Guvernul a publicat proiectul de lege privind pensiile speciale ale magistraților, însă marea reformă anunțată este posibil să aibă aceeași soartă ca de fiecare dată, adică să nu treacă de Curtea Constituțională. O spune chiar Augustin Zegrean, fost judecător și președinte al Curții Constituționale a României.
În direct la Euronews România, Augustin Zegrean a explicat și de ce magistrații ar merita asemenea privilegii.
A. Zegrean: „Vor ieși toți odată la pensie. Puneți-vă în situația lor"
Augustin Zegrean, fost președinte al CCR: „Scrie acolo tot ce trebuie pentru toți cei care știu să citească și cei care citesc Constituția cu bună credință, nu cu ură. Clar că e presiune politică, pentru că, dacă vă uitați în urmă, de câte ori s-a schimbat puterea politică, s-a vorbit despre tăierea pensiilor magistraților. De fiecare dată când vin alții la putere, asta e prima lor dorință, să taie pensiile magistraților. De ce? Nu știu.
Nu magistrații și-au făcut pensiile prin lege, ci legea au făcut-o parlamentarii. În ultimii cinci ani, legea privind statutul magistraților s-a schimbat de trei ori. Deci ei sunt tot timpul cu povestea asta, cu sabia lui Damocles deasupra capului, că le taie pensia, că le taie salariul, că le ridică vârsta de pensionare. E greu să lucrezi așa.
Când trebuie făcută (n.r.: legea privind pensiile magistraților)? Legile n-ar trebui să se modifice de la o zi la alta. Vă spuneam că, în cinci ani, de trei ori s-a schimbat statutul. Nu asta înseamnă reformă în justiție. Reforma în justiție, de care se tot vorbește de atâta vreme, se face de 2.000 de ani, de câte ori se schimbă legile, de la romani încoace. Fiecare lege poți să spui că e o reformă în justiție, nu?
Judecătorii noștri sunt supuși acum acestei amenințări permanent. Nu doar că se schimbă legile, ci că se schimbă statutul lor. Când au ales să se facă judecători, au avut în vedere și acest aspect, au avut în vedere și faptul că au un salariu mai mare decât în alte domenii de activitate, că au posibilitatea de a ieși la pensie mai devreme decât în alte domenii și că au o pensie care să nu le scadă nivelul de trai după pensionare.
Toți judecătorii din lumea civilizată au același sistem de pensii și de plăți. Sigur, nu la același nivel și aceeași valoare, dar există o asociație mondială a judecătorilor și ei se întâlnesc și își spun toate dorințele. S-au făcut toate astea prin legi, s-au tot modificat și au ajuns la acest nivel de salarizare. Nu știu dacă e vina lor. Sunt mulți care îndeplinesc condițiile de pensionare, dar n-au ieșit la pensie din diverse motive. Iar acum, dacă văd ce se întâmplă, vor ieși toți odată la pensie, toți cei care îndeplinesc situația. Nu vor profita, vor fi obligați să o facă. Puneți-vă în situația lor. Nu ați face la fel?"
- De menționat că pensiile speciale din România, în total (inclusiv cele ale magistraților), reprezintă 1% din PIB.
- În România sunt, în acest moment, 11.637 de beneficiari de pensii speciale.
A. Zegrean: „În SUA, judecătorii sunt numiți pe viață"
Augustin Zegrean, fost președinte al CCR: „Sunt documente în organizația mondială a judecătorilor care spun că judecătorului trebuie să i se asigure același nivel de trai după ieșirea la pensie, pentru că s-au sacrificat - nu e cazul meu, eu nu m-am sacrificat deloc. Asta se dorește. Uitați-vă în SUA, dar acolo judecătorii nici măcar nu au sistem de pensii, ci sunt numiți pe viață. Și dacă nu mai pot să lucreze, primesc, până la moarte, aceleași venituri. Deci cam asta se urmărește, asta vor și judecătorii noștri.
Hai să vorbim și de acoperirea cu dosare. Un judecător din România, statistic, are gradul de ocupare de 700 de dosare pe cap de judecător, pe an de zile. Țara următoare, după noi, are cel mult 300. Avem astăzi, în România, pe rol, peste 4 milioane de dosare. Nu e vina judecătorilor că le avem. Oamenii se adresează lor pentru că nu mai știu cui să se adreseze. Asta înseamnă că cel puțin 8 milioane de români sunt implicați într-un proces.
Sunt prea puțini judecători, asta lipsește justiției. Și avem sistemul acesta de legiferare non stop, încontinuu se schimbă legile. Am avut ani în care am adoptat pste 1.000 de legi. Și nu mint, știu ce spun. Gândiți-vă că ești judecător și vine un dosar și trebuie să cauți în 40.000 de acte normative. Cam atâtea acte normative sunt în vigoare astăzi, peste 40.000. Și sunt foarte multe dosare, asta e realitatea, foarte multă lume se adresează justiției.
Vă mai dau un exemplu: dosarele cu legea fondului funciar. Legea fondului funciar a apărut în 1991, în februarie, atunci s-a publicat. De atunci, lumea se judecă, încă nu s-au încheiat procesele pe legea fondului funciar."
- Cea mai mare pensie medie de serviciu din România este încasată de magistrați și are o valoare medie de 25.214 lei ,adică echivalentul a 4.940 de euro.
Modificarea legii pensiilor magistrațiilor va pica la CCR
Augustin Zegrean, fost președinte al CCR: „Curtea Constituțională ar trebui să verifice legile înainte de promulgare, nu? În Franța este obligatoriu ca orice lege organică, înainte de promulgare, să fie supusă controlului Curții. La noi nu e așa. La noi e numai dacă cineva sesizează. Dar și acolo, dacă tot vorbim de gradul de ocupare, au 14.000 de dosare în lucru la CCR. Am eu un dosar trimis de mine, nu al meu, că eu sunt avocat, de cinci ani e dosarul acolo și încă n-a primit termen.
Nu în felul ăsta (n.r.: ar putea CCR să blocheze o asemenea reformă?), pentru că dosarele acestea în care verifică legile înainte de promulgare au alt regim și o să intre repede în dezbateri. La Curte, există cel puțin două sau trei decizii în care se spune că nu poți să dai legi cu efect retroactiv. Deci s-a încercat în decursul anilor să se modifice sistemul acesta de pensionare și de salarizare a judecătorilor, dar CCR a respins de fiecare dată proiectele de lege, pe motiv că au efect retroactiv, că se referă la lucruri stabilite anterior.
Sigur că CCR nu e obligată să țină seama de acele decizii, dar ca să renunțe la acea decizie, este foarte greu, pentru că există decizia Curții, dată cu ani în urmă, în care se spune că o soluție legislativă, declarată neconstituțională, nu mai poate fi adusă în altă lege.
Deci revin cu aceeași soluție cu care vin și ceilalți, cu trei rânduri, în care s-a încercat să modifice acest sistem. Nu vor reuși. Sau, cu noua componență a Curții, ar putea să aibă alte idei și opinii, dar trebuie să justifice foarte serios să schimbe practica. Se poate schimba practica, dar condiția este să fie o justificare serioasă. Deciziile Curții, de respingere, spun așa: 'față de criticile formulate, legea este constituțională'. Deci trebuie să vină cu alt fel de critici la lege sau cu alt fel de lege. Dacă vii cu aceeași soluție, nu cred că are șanse să treacă de Curte."
- Ministrul Justiției, Radu Marinescu, susține proiectul premierului, dar cere consultări cu mediul judiciar.