Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ce înseamnă Regulamentul UE privind piețele digitale (Digital Markets Act) și ce se va schimba atunci când folosim serviciile digitale

Marile companii tehnologice vor trebui să se conformeze Regulamentului privind piețele digitale (Digital Markets Act - DMA) al UE, începând cu 7 martie 2024, iar legislația impune deja unele schimbări majore.

Digital Markets Act a fost concepută pentru a asigura o concurență echitabilă între giganții tehnologici și companiile mai mici.

Pentru a se asigura că regulamentul este respectat, au fost desemnați și câțiva mari giganți online drept ”gardieni” sau gatekeepers. Cele 6 companii de pe listă sunt Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta și Microsoft, iar ele vor trebui să îndeplinească cerințele stricte ale noii legi menite să diminueze comportamentul digital anticoncurențial. Implicit, sunt vizate și cele 22 de servicii furnizate de giganții online.

Caracteristicile unui gatekeeper

  • are o poziție economică puternică, un impact semnificativ asupra pieței interne și este activ în mai multe țări din UE
  • are o poziție de intermediere puternică, adică face legătura între un număr mare de utilizatori și de întreprinderi
  • deține (sau este pe punctul de a avea) o poziție solidă și durabilă pe piață (întreprinderea este stabilă, dacă îndeplinește cele două criterii de mai sus în fiecare dintre ultimele trei exerciții financiare)

Companiile vor trebui să arate că respectă noile măsuri, întocmind rapoarte de conformitate, care sunt publicate pe pagina Comisiei Europene.

Care sunt avantajele măsurilor din Regulamentul privind piețele digitale (DMA)?

  • Întreprinderile care depind de gatekeeperi pentru a-și oferi serviciile pe piața unică vor beneficia de un mediu de afaceri mai echitabil.
  • Startup-urile tehnologice vor avea noi oportunități de a concura și de a inova în zona platformelor online, fără a trebui să respecte clauze și condiții inechitabile care le limitează dezvoltarea.
  • Consumatorii vor avea la dispoziție servicii mai numeroase și mai calitative, chiar și mai multe variante pentru a-și schimba furnizorii de servicii online, dacă doresc acest lucru, acces direct la servicii și prețuri mai echitabile.
  • Gatekeeperii vor avea în continuare posibilitatea de a inova și de a oferi noi servicii. Doar că nu vor putea să recurgă la practici neloiale față de celelalte companii și față de clienții care depind de ei pentru a obține avantaje necuvenite, transmite Comisia Europeană.

Care sunt schimbările concrete?

Reguli de confidențialitate mai stricte pentru reclamele personalizate

Companiile tehnologice trebuie acum să ceară consimțământul utilizatorilor pentru a partaja datele acestora între două sau mai multe servicii pe care le operează. Acest lucru a întârziat chiar și lansarea în UE a celei mai recente rețele de socializare a companiei, Threads, care a fost concepută pentru a concura cu X (fosta Twitter), pentru că inițial le-a cerut utilizatorilor să se înregistreze folosind Instagram, o altă aplicație a companiei, potrivit Politico.

De asemenea, Google le cere utilizatorilor să aleagă cu ce servicii doresc să-și partajeze datele, printre care: Google Search, YouTube, Google Ads, Google Play, Chrome, Google shopping și Google Hărți.

Google avertizează, totuși, utilizatorii că s-ar putea ca schimbările să nu fie pe placul lor, deoarece experiența va fi ”mai puțin personalizată.” Adică, platformele nu vor avea întotdeauna acces deplin la datele personale pentru a oferi recomandări și reclame bazate pe profilul și dorințele oamenilor.

Utilizatorii pot alege dintr-o listă mai mare de aplicații

Utilizatorii vor putea să decidă dacă doresc să folosească anumite servicii sau aplicații oferite de la bun început de marile companii sau dacă își doresc un serviciu al unei companii rivale, care face același lucru.

De exemplu, utilizatorii Android și Apple ar trebui să poată alege browserul preferat pentru a înlocui setările implicite furnizate de companii.

Mai multe reclame, mai multe recomandări pentru useri

Când utilizatorii vor căuta o cazare pe Google, de exemplu, le va apărea o nouă fereastră de tip ”carusel”, cu mai multe reclame oferite de site-uri de comparare a prețurilor. Acest lucru este asemănător cu interfața platformei Google Shopping, care oferă recomandări foto cu produse similare pe care o persoană ar dori să le achiziționeze.

În acest fel, Google va respecta noua regulă de a nu-și favoriza propriile servicii. Compania a început să testeze deja aceste carusele în Germania, Franța, Cehia și Marea Britanie, de luna trecută.

Acces liber la mai multe magazine pentru aplicații

Apple a rezistat destul de multă vreme solicitărilor din partea dezvoltatorilor de jocuri, care își doreau să-și vândă aplicațiile în universul lor de jocuri (AppStore). Compania a invocat faptul că un control deplin asupra aplicațiilor din AppStore este mult mai sigur pentru utilizator, deoarece aplicațiile neautorizate ar putea reprezenta un avantaj pentru infractorii cibernetici. Criticii au spus, însă, că Apple dorește să păstreze un control strict asupra modului în care câștigă bani de la dezvoltatorii care se bazează pe dispozitivele și software-ul său pentru a le vinde utilizatorilor de iPhone.

Dar acest lucru se schimbă, odată cu noile reguli DMA, pentru că Apple va permite pentru prima dată alternative pentru magazinele de aplicații iPhone.

Ce pățesc companiile care nu-și respectă obligațiile?

  • Amenzi de până la 10 % din cifra de afaceri mondială totală anuală a societății sau de până la 20 %, în cazul unor încălcări repetate.
  • Penalități de până la 5 % din cifra de afaceri zilnică medie.
  • Comisia poate impune și măsuri corective suplimentare, în urma unei investigații de piață. Acestea vor fi proporționale cu infracțiunea comisă, de exemplu cesionarea (unor părți ale) unei companii.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE