Problema pensiilor speciale ale magistraților trenează de mult timp și a ajuns să creeze tensiuni imense în societate. Astfel, președintele Nicușor Dan a fost întrebat dacă nu cumva ar trebui făcut un referendum pentru ca pensiile speciale să fie desființate.
Șeful statului a dezvăluit și o discuție pe care a avut-o cu un magistrat referitor la statutul acestora și la presiunile la care ei sunt supuși.
Ce i-a spus o judecătoare lui Nicușor Dan referitor la statutul magistraților și al pensiilor speciale
Nicușor Dan: „Un referendum este un instrument pe care îl folosești când părți din societate au opinii divergente. Nu e cazul aici. Și societatea, și clasa politică, inclusiv magistrații sunt de acord că nu e normal ca pensia să fie cât salariul. E doar o chestiune de armonizare legislativă, deci nu e necesar un referendum, toată societatea are aceeași opinie.
Nu a fost cel mai echilibrat gest al CSM de a face o plângere penală față de un om politic care a avut o opinie politică. M-am exprimat în acest sens. În sprijinul CSM, dacă vreți, este un fenomen. CSM este compus din magistrați care reprezintă alți 5.000-6.000 de magistrați. De mult timp există o tensiune socială la adresa magistraților, că orice e rău în țară se întâmplă pentru că ei au pensii prea mari.
Am spus că o să sun doi magistrați care s-au hotărât să se pensioneze brusc tocmai din cauză că urma să fie modificată această lege. Am făcut-o, am vorbit cu o doamnă judecător care mi-a spus: 'eu am încercat să-mi fac meseria, m-am dus la toate cursurile de pregătire să fiu competentă, iar acum mi-e rușine să spun public că sunt judecător, ba chiar mi-e frică'. Asta nu e normal. CSM a avut o măsură disproporționată, dar a avut-o la presiunea unor oameni care simt că asupra lor e o presiune socială care este în mare parte nejustificată.
Vestea bună este că discuția de ieri a durat doar o oră și jumătate - mă așteptam la două ore și jumătate - ceea ce înseamnă că am început să ne obișnuim unii cu alții și să reușim să agreăm niște lucruri. Cumva, este o negociere între mai mulți actori, deci nu pot să vă spun exact ce s-a discutat. Cred că există înțelegerea tuturor părților că această chesiune trebuie închisă și, dacă această chestiue se poate întâmpla în noiembrie, cu atât mai bine.
Eu nu am spus niciodată 75. Singurul lucru pe care l-am spus a fost că e prea mult un an și jumătate față de un an, cred că este echilibrat și pentru magistrați, și pentru societate la un an. (...)
Sunt absolut de acord, dar trebuie să fie în ambele sensuri, pentru că m-am văzut și eu beștelit de niște domni magistrați, zilele trecute, fără să am nicio vină. Dimpotrivă, cred că am încercat să fiu echilibrat în a rezolva această problemă a societății. Niciodată nu strică să mai spui ceva explicit, deși lucrurile sunt scrise implicit. Au fost mai multe decizii ale CCR care vorbesc de raporturile de putere, dar niciodată nu strică să explicităm niște lucruri. Pe conținut, o să vedem. Orice formă de propunere într-un dialog între părți e binevenită.
E prima oară când aud în spațiul public acest lucru (n.r.: fidelizarea magistraților și eventuale compensații). Cred că este un echilibru la acest moment, în ceea ce privește salariile, ele sunt mult mai mari decât ale altor categorii profesionale. Pe de altă parte, asta se întâmplă peste tot în lume, pentru că trebuie să dai judecătorului - care poate să judece dosare de zeci de milioane de euro - și confort și să-l oprești de la tentația de a nu judeca corect. Putem să avem discuția asta, dar nu cred că e urgentă. (...)
Pe vârsta de pensionare, e profitabil pentru societate ca această vârstă să fie mai înaintată și ca, într-un termen oarecare, să ajungă la 65 de ani. Cred că suntem de acord. Pe de altă parte, am mai afirmat, încerc să nu fiu populist, ci corect, este o meserie în care oamenii ăștia au muncit mult mai mult decât analogii lor din Europa. Pentru că legile sunt proaste, instituțiile nu iau decizii. Citez: 'De ce să semnez eu? Să vină Curtea de Conturi și DNA peste mine? Mai bine să trimit un proces în instanță'. Este realitatea. Oamenii ăștia au muncit mult mai mult. Dacă un aviator din România lucrează aproximativ cât un aviator din Spania, un magistrat din România, statistic, a lucrat mult mai mult decât un magistrat din Spania, sau Elveția, Croația, etc. Din cauza asta, am spus că nu este normal ca cineva care a muncit așa de mult știind că o să iasă peste doi ani la pensie să afle deodată că va ieși peste 15 ani. Nu e corect. Trebuie echivalat acest efort pe care ei l-au făcut.
O soluție care să împace și dorința societății, de a avea mai mult în sistemul public oameni cu pregătire profesională la maturitatea lor profesională și ceea ce spun oameni aceștia, am zis că un echilibru este: câți ani mai are până la pensie să se înmulțească cu doi. Dacă mai are trei ani, să mai facă șase. Dacă mai are patru, să facă opt."
- Pensia medie a magistraților este de 25.283 de lei. La un calcul sumar, din acești bani, 22.084 provin de la bugetul de stat, nu din contributivitate.
- 28 noiembrie este termenul până la care România trebuie să facă această reformă, pentru a îndeplini jalonul din PNRR care ne aduce 231 de milioane de euro, adică 1,2 miliarde de lei.
