Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

ANPC a descoperit produse Fanta cu diferențe de compoziție, vândute în mai multe state UE. Producătorul riscă o amendă uriașă

România a cerut verificarea etichetelor a trei produse Fanta în toate statele membre ale Uniunii Europene pentru a depista și combate practica incorectă a calității diferențiate, în condițiile în care au fost descoperite ingrediente sau concentrații extrem de diferite dintr-un anumit ingrediente, în funcție de statul european în care sunt vândute aceste produse, au anunțat reprezentanții Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Dacă se va stabili că a fost încălcată legislația la nivel transfrontalier, va fi sancționat dublul standard cu cu amendă contravenţională în cuantum de până la 4% din cifra de afaceri a companiei producătoare şi distribuitoare, ceea ce, doar în cazul României, s-ar putea ridica la peste 20 milioane de euro, conform Agerpres.

„În primul meu mandat de preşedinte al Autorităţii, în anul 2019, am invitat reprezentanţii instituţiilor similare din toate statele europene, pentru a le arăta că dublul standard există. Am fost singura ţară ce a putut pune pe masă produse ale unor mărci celebre, cu reţete diferite, având eticheta identică. Atunci am folosit pentru prima dată expresia "Nu suntem pelicanii Europei!". Unul dintre produsele date ca exemplu atunci este cel de astăzi. Ni se transmitea, la acel moment, că există studii care arată că românilor nu le plac la fel de mult portocalele ca altor cetăţeni europeni.

La începutul celui de-al doilea mandat de preşedinte am subliniat faptul că, pe lângă ordinea necesară în ţară, voi lupta să nu fim trataţi ca cetăţeni de mâna a doua în Europa. La întâlnirea la care am participat anul trecut, la Praga, am vorbit celor prezenţi, reprezentanţi ai protecţiei consumatorilor în ţările lor, că ne trebuie o bază de date cu etichetele tuturor produselor aflate la vânzare în Europa.

Am reuşit să conving pe unii dintre participanţi de necesitatea acestui demers, aşa cum încerc să o fac şi astăzi, la nivelul Parlamentului ţării noastre. Transmit un mesaj ferm tuturor producătorilor, distribuitorilor şi comercianţilor care au la vânzare produse în mai multe ţări europene: suntem toţi egali, avem aceleaşi drepturi şi trebuie să fim respectaţi la fel! Vom continua acţiunile, până ne vom face înţeleşi. Indiferent de numele şi mărimea operatorului economic, ANPC şi eu personal vom face tot ceea ce ne stă în putinţă pentru ca drepturile dvs., în calitate de cetăţeni europeni, să fie respectate!", a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, conform sursei citate.

Verificări în cazul produselor Fanta Portocale, Fanta Portocale Zero Zahăr şi Fanta Lămâie

În urmă cu cinci luni, România, prin ANPC, a transmis o alertă, în cadrul sistemul Internal Market Information al Comisiei Europene, prin care a cerut verificarea în statele membre UE a etichetelor produselor Fanta Portocale, Fanta Portocale Zero Zahăr şi Fanta Lămâie.

România a solicitat, joi, inițierea unei acțiuni coordonate de autorități, la nivelul UE, de verifiare comună, alături de oficialii din alte state membre, care au atribuţii de identificare a presupusei încălcări, pe scară largă a prevederilor Directivei nr. 2161/2019.

„Această iniţiativă reprezintă, practic, un pionierat în depistarea şi combaterea, ca practică comercială incorectă, a calităţii diferenţiate - aşa-numitul "dublu standard" - pentru cele 3 produse consumate, în cantitate mare, de către cetăţenii europeni", au mai precizat reprezentanţii ANPC.

ANPC susține că a analizat etichetele acestor produse vândute pe teritoriul UE, iar în cazul produsului Fanta Portocale cu zahăr sau cu zahăr/îndulcitori, conţinutul de suc de portocale este următorul: sub 5%, în 3 state membre, 5%, în 13 state membre, 6%, în 4 state membre, 8%, în 3 state membre, 12%, în 2 state membre, 20 %, în 2 state membre.

În cazul produsului Fanta Portocale Zero Zahăr (cu îndulcitori) conţinutul de suc de portocale diferă astfel: 3%, în 10 state membre, 4%, în 5 state membre, 7%, în 2 state membre, 8%, într-un stat membru şi 12 %, într-un stat membru. În ceea ce priveşte produsul Fanta Lămâie (cu îndulcitori), acesta are conţinutul de suc de lămâie diferit, astfel: 1%, în 3 state membre, 3%, în 5 state membre, 6%, în 4 state membre, 12%, într-un stat membru.

ANPC susține că a descoperit diferențe semnificative

Potrivit ANPC, au fost depistate diferenţe semnificative privind utilizarea sau nu, la aceste trei produse, a anumitor aditivi cu proprietate de colorare şi utilizarea diferenţiată de ingrediente, faţă de formula generală.

„Există diferenţe şi în ceea ce priveşte variantele de îndulcire, în cazul produselor din gama Fanta Portocale, la nivelul UE, şi anume: conţinut exclusiv de zahăr, la 5 state membre, amestec de zaharuri şi îndulcitori, la 15 state membre, utilizarea siropului de fructoză-glucoză, la 2 state membre, utilizarea amestecului de zahăr şi a siropului de fructoză-glucoză, într-un stat membru, utilizarea siropului de fructoză-glucoză şi a îndulcitorilor, în 4 state membre. Tot din analizarea etichetelor de pe produsele din gama Fanta Portocale, a rezultat că se utilizează diferenţiat, ingrediente cu rol de colorare, la nivel comunitar, după cum urmează: concentratul de morcovi, în 2 state membre, coloranţi, într-un stat membru, caroten, în 24 de state membre", se mai arată în comunicatul ANPC.

Drept urmare, specialiștii ANPC susțin că există o calitate diferenţiată a produsului supus analizei şi comercializat în diferite ţări din UE (pe baza declaraţiei producătorului, oglindită în etichetele aplicate pe ambalajele de desfacere).

În schimb, producătorul a precizat că „reţetele sunt adaptate în diverse zone geografice” şi că se ţine cont de preferinţele consumatorilor, iar legislaţia nu face referinţă la reţetă generală.

ANPC acuză dublul standard: „Astfel practica este de natură a induce în eroare consumatorul”

Potrivit legislaţiei europene, vânzarea unui produs ca fiind identic cu cel comercializat într-un alt stat membru, contrar faptului că acesta are o compoziţie sau caracteristici semnificativ diferite, ar putea induce în eroare consumatorii în mod incorect şi contrar prevederilor legale, dacă acest lucru nu poate fi justificat prin raţiuni legitime şi obiective.

ANPC a semnalat că nu au fost comunicate din partea operatorului economic documente concludente care să susţină diferenţierea produselor menţionate.

"Această conduită de a pune pe piaţă produsele menţionate mai sus poate reprezenta o practică comercială incorectă, respectiv acţiune înşelătoare a operatorului economic în raport cu consumatorul, interzisă şi sancţionată prin legislaţie având în vedere faptul că orice consumator aşteaptă din partea operatorului economic să pună pe piaţă produse calitative cu aceleaşi caracteristici pe tot teritoriul Uniunii Europene. Astfel practica este de natură a induce în eroare sau susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina să ia o decizie de tranzacţionare pe care, altfel, nu ar fi luat-o", se mai arată în documentele transmise de ANPC.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE