Vedetele, interzise în reclamele la jocuri de noroc. Ce prevede decizia adoptată de CNA

Vedetele nu vor mai avea voie să apară în reclame la jocurile de noroc și pariuri sportive. Consiliul Național al Audiovizualului a votat pentru schimbarea legislației, astfel încât sportivii sau artiștii să nu mai poată promova asemenea activități. Prevederea a stârnit deja numeroase dezbateri, înainte de a intra în vigoare.

În variantă adoptată de CNA, Codul Audiovizualului va interzice vedetelor și persoanelor care se bucură de o anumită notorietate să mai apară în reclame la jocuri de noroc pe tv, la radio și în mediul online. Apar însă și primele întrebări: cum va fi definit statutul de persoană publică? Cine este considerată vedetă și cine nu?

Valentin Jucan, vicepreședinte CNA: „Este opusul oricărei persoane necunoscute. Lucurile sunt simple: în momentul în care companie dorește să-și facă publicitate la un produs, va căuta întotdeauna o persoană care are notorietate și care are suficient de multă notorietate ca să transfere încrederea către produsul său.

Suntem într-o situație în care avem foarte multe cazuri în care au ajuns românii să-și vândă casele, chiar suicid, din cauza dependenței pentru jocuri de noroc.”

Decizia CNA este deja contestată din mai multe direcții. Dacă unii spun că vor accepta măsura, alte persoane care apar în astfel de reclame consideră că le va fi îngrădit dreptul la muncă.

Dumitru Dragomir, fost presedinte al LPF: „Eu mai sunt vedetă la 80 de ani? Ce Dumnezeu, domnule? Și ce vedetă am fost eu, Doamne Dumnezeule”

Unii trăiesc din asta. De exemplu, Ilie Năstase trăiește din asta, n-are pensie mare. Cum să iei dreptul unui om de a face reclamă? Scoate jocurile de noroc, definitiv!”

Fost fotbalist: „Cu 10 lei să câștigi 10.000 euro. De asta joacă lumea la pariuri, nu pentru că-l vede pe Mutu în reclamă”

De-a lungul anilor, activitatea operatorilor de jocuri de noroc a fost promovată de personalități din lumea sportului, artiști, influenceri și chiar jurnaliști. Printre ei, Adrian Mutu, Ciprian Marica, Ilie Dumitrescu, Florin Răducioiu, Ilie Năstase, Dorian Popa, Antonia sau Cătălin Bordea.

Răzvan Raț, fost internațional: „Dacă vezi reclama, spun doar descarcă aplicația. Nu spun: «pariază, fă, drege sau mai știu eu ce». La betting este acel miraj, ca și la fotbal. E mirajul de a câștiga. Cu 10 lei să câștigi 10.000 euro. De asta joacă lumea la pariuri, nu că-l vede pe Mutu în reclamă.

Cineva bea vin pentru faptul că apare nu știu care în reclama respectivă?”

Noile prevederi vor intra în vigoare în termen de 90 de zile de la publicarea documentului în Monitorul Oficial. Astfel, reclamele la jocuri de noroc și pariuri vor fi în continuare permise noaptea și în timpul evenimentelor sportive, dar fără ca activitatea să mai fie promovată de persoane publice.

În prezent, prima ligă de fotbal a României este sponsorizată de un operator de jocuri de noroc, iar majoritatea cluburilor din țară, precum și echipa națională, au ca principali sponsori case de pariuri.

Valentin Jucan, vicepreședinte CNA: „Noi vorbim despre reclame, despre promovarea unor case de pariuri. Nu discutăm dacă FRF sau alte cluburi sunt sponsorizate de case de pariuri.”

Decizia CNA a fost salutată și de asociația Salvați Copii, care derulează o campanie intitulată: „Hai să jucăm corect! Fără vedete la jocuri de noroc”. Prin această inițiativă, organizația atrage atenția asupra promovării jocurilor de noroc și oferă o alternativă prin intermediul tinerilor sportivi din liceele din România.

O analiză a Băncii Naționale arată că cele mai multe tranzacţii făcute de români cu cardul merg în zona jocurilor de noroc. Volumul acestora este de zece miliarde de lei dintr-un total de 100 miliarde.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE