Mai multe companii aeriene low-cost din Europa au fost acuzate de organizațiile pentru protecția consumatorului că percep taxe abuzive pentru bagajele de mână. Activiștii afirmă că taxele suplimentare încalcă legile europene conform cărora pasagerilor li se garantează accesul în cabină cu un bagaj de mici dimensiuni și solicită intervenția Comisiei Europene, în vederea reglementării acestor practici.
Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a anunțat că, împreună cu 16 organizații membre din 12 țări, a depus o plângere oficială la Comisia Europeană și la rețeaua autorităților pentru protecția consumatorilor (CPC). Coaliția acuză șapte companii aeriene low-cost că percep taxe nejustificate pentru bagajele de mână și solicită o anchetă la nivelul întregii Uniuni Europene, se arată într-un comunicat al BEUC.
Ce companii aeriene low-cost ar percepe taxe ascunse
Companiile vizate sunt EasyJet, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling și Wizz Air.
„Cine nu a simțit teama ca bagajul de mână să nu încapă în dispozitivele de verificare ale companiei aeriene și să fie taxat suplimentar? Astăzi luăm măsuri împotriva a șapte companii aeriene care profită de consumatori și ignoră hotărârea celei mai înalte instanțe a UE, care a decis că perceperea unei taxe pentru un bagaj de mână de dimensiuni rezonabile este ilegală.”, a declarat Agustín Reyna, directorul general al BEUC.
Reprezentanții organizației amintesc că încă din 2014, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a hotărât că „transportul bagajului de mână nu poate fi supus unei taxe suplimentare, cu condiția ca acesta să respecte cerințele rezonabile privind greutatea și dimensiunile și să fie conform cu cerințele de securitate aplicabile”.
Plângerea a fost depusă la câteva luni după ce autoritățile spaniole au amendat cinci dintre companiile aeriene menționate, cu excepția WizzAir și Transavia, cu 179 de milioane de euro, pentru „practici abuzive”, inclusiv perceperea de taxe pentru bagajele de mână.
Compania low-cost care a primit cea mai mare amendă pentru practici abuzive
Ryanair a primit cea mai mare amendă, în valoare de 107 milioane de euro, urmată de Vueling, cu 39 de milioane de euro și EasyJet, cu 29 de milioane de euro.
Potrivit BEUC, armonizarea regulilor privind bagajele de mână ar contribui la o mai mare transparență în formarea prețurilor, ar facilita compararea ofertelor între companii și ar oferi securitate juridică atât pentru pasageri, cât și pentru operatori. De asemenea, o reglementare clară ar avea un impact pozitiv și asupra activității aeroporturilor.
În sprijinul acestor argumente, un sondaj realizat de organizația olandeză Consumentenbond, membră BEUC, arată că 86% dintre repondenți consideră că atât un obiect personal de mici dimensiuni, cât și un bagaj de cabină (troler sau rucsac) ar trebui să fie incluse în prețul standard al biletului de avion.