Dintre cele 17 companii de stat despre care Ilie Bolojan a anunțat că intră în reformă profundă, Oana Gheorghiu spune că CFR Marfă are șanse mari să fie lichidată. În schimb, Tarom ar putea fi resuscitată. Vicepremierul Oana Gheorghiu conduce comitetul care coordonează această reformă, CNR9.
Tarom poate fi resuscitată, iar CFR Marfă, lichidată
Vitalie Cojocari, jurnalist Euronews: „CFR Marfă este candiadatul perfect pentru lichidare?"
Oana Gheorghiu, vicepremier: „Da, este, din câte știu. Cred că a și început cumva procesul. Dar lichidarea e un proces de durată, astfel încât statul să recupereze cât mai mulți bani sau să piardă cât mai puțini. Dar trebuie să începem lucrurile cât mai sănătos, să nu ne grăbim."
Problemele legate de CFR Marfă vin în contextul în care compania se află într-o situație financiară dezastruoasă, după cifrele publicate de Guvern. De exemplu, compania a avut pierderi de peste 328 de milioane de lei în anul 2024. În comparație față de în 2023, aceste pierderi au crescut cu 97 de milioane de lei într-un singur an.
Șefii care își dublează salariile, deși companiile sunt în pierdere, pot fi demiși
Pe de altă parte, cealaltă companie feroviară, CFR Călători, are pierderi de 432 de milioane de lei. Dar chiar și așa, șefii acestei companii și-au dublat salariile recent, profitând de un artificiu legal. Astfel, s-a ajuns la salarii chiar și de 32.000 de lei pe lună net, adică peste 6.000 de euro.
La fel este și cazul Tarom. În vară, membrii consiliului de administrație și-au dublat remunerațiile până la peste 24.000 de lei lunar, adică aproape 5.000 de euro, deși compania avea pierderi de 3,7 miliarde de lei la jumătatea lui 2025. Iar în 15 ani, pierderile Tarom au depășit 600 de milioane de euro.
Oana Gheorghiu, vicepremier: „Au făcut într-un an profit, dar artificial, pentru că nu a fost din activitatea de bază și au găsit acest motiv. Aici trebuie să intervină autoritatea, Ministerul Transporturilor și AMEPIP. Cred că nu s-a aplicat legea așa cum trebuie. La Tarom, acționarul, adică statul român, are un cuvânt de spus, se duce în AGA și verifică ce s-a întâmplat. Dar dacă indicatorii nu sunt corect stabiliți - și probabil asta s-a întâmplat, pentru că, dacă faci profit, poți să-ți mărești salariul - aici intervine AMEPIP. Și o să ne uităm cum își face treaba.
Sunt niște măsuri pe care oamenii le iau pentru că pot și asta e foarte greșit (n.r.: să-și mărească singuri remunerațiile). Ar trebui să înțeleagă că nu se mai poate așa, că România a ajuns într-un punct în care trebuie să facă curățenie și că, până acum, au profitat de sistemul ăsta. Trebuie să reconstruim, nu mai avem altă șansă, societatea nu mai tolerează, a ajuns la un moment de limită maximă."
De menționat că toți cei cinci membri din consiliul de administrație al Tarom au sau au avut legături politice, iar unii dintre ai au probleme cu legea: Anca Boagiu (fost ministru al Transporturilor în Guvernul Boc), Iuliana Burcă (fost consilier local PNL la sectorul 1), Monica Săsărman (secretar de stat în Ministerul Dezvoltării, PSD), Daniel Ioan Idolu (fost director al Aeroportului Internațional Timișoara, trimis în judecată pentru abuz în serviciu), Mirel Alexandru Marcu (inginer constructor, fost membru CA la Nuclearelectrica, ar fi împrumutat PSD cu 100.000 de euro).
Oana Gheorghiu, vicepremier: „Nu cred că apartenența politică sau neapartenența este cea care contează, ci profesionalismul. În cazul companiei Tarom, va fi un raport, o analiză foarte amănunțită a indicatorilor financiari, non-financiari, operaționali. Ne vom uita, din punct de vedere strategic și lucrul acesta îl va face AMEPIP. Pe site-ul lor vedem deja analizele acestea, dar sunt la nivelul anului 2024, inclusiv partea de consiliu de administrație.
Dacă aceste consilii de administrație nu-și fac treaba, nu-și îndeplinesc indicatorii, atunci AMEPIP are unelte cu care să sancționeze. Mai întâi, amenzi pentru consiliul de administrație, apoi chiar demiterea consiliului de administrație.
Din acest moment, AMEPIP va trebui să-și facă treaba și să aplice legea întocmai. Nu spun că lucrurile se vor întâmpla peste noapte și că vedem Taromul zbârnâind peste o lună. Să nu luăm decizii heirupiste, să nu încercăm reforme populiste ca să arătăm oamenilor că rezolvăm tot într-o lună. Trebuie să punem la punct un mecanism care să fie testat. De aceea, ne-am propus un proiect-pilot, am zis zece companii, iar ministerele au propus 17 și am zis ok.
Cred că Tarom poate să fie o companie atractivă. Nu vă pot spune când se va face listarea la busă. Ca să ai o companie de succes listată la bursă, îți trebuie niște ani, trebuie să-i creezi un istoric, să o aduci pe linia de plutire, să o faci interesantă. Altfel, pierzi bani. Nu poți să listezi o companie pe pierdere, trebuie să o pui pe picioare. Ne trebuie timp. Ar trebui să vedem rezultate până pe 31 august, cu cel puțin trei companii restructurate, pentru că ăsta este un jalon în PNRR."
AMEPIP are conducere nouă
Oana Gheorghiu a subliniat că AMEPIP are rolul principal în acest proces de reformare, mai ales că acum are conducere nouă, numită după criteriile Comisiei Europene. Acest organism va controla foarte strict toate companiile de stat, iar lipsa de performanță va fi drastic sancționată.
Oana Gheorghiu, vicepremier: „Ce am observat este că avem o legislație bună, care a fost validată de OCDE, de Comisia Euroneană, avem angajamente în PNRR, deci avem cumva instrumentele cu care să facem treaba bine, dar până acum nu au fost implementate legile și nu au fost respectate.
Avem AMEPIP, care gestionează toate reformele companiilor, le monitorizează, se asigură că se întâmplă procesele de selecție corecte ale consiliilor de administrație, se uită la indicatori, are toate instrumentele pentru a demite consiliul de administrație dacă nu își atinge indicatorii. Nu s-a întâmplat până acum acest proces, pentru că e o instituție nou formată, s-a născut în 2023 și a pornit mai greu. Din fericire, s-a încheiat procesul de selecție a conducerii acestei instituții și avem niște oameni cu CV-uri impresionante.
Doamna președinte vine de la Comisia Europeană, unde a lucrat mulți ani. La fel și cealaltă vicepreședintă. Și domnul vicepreședinte are experiență din interiorul sistemului. Cred că este un mix care va face treabă împreună cu noi, pentru că acest comitet are rolul de a întreba în fiecare săptămână AMEPIP, ministerele și companiile însele dacă și-au făcut treaba, unde sunt blocajele și cu ce putem ajuta.
Cred că, atâta vreme cât avem o lege și cineva se uită la această instituție și îl alege pe acel domn, nu cred că sunt prea multe portițe. Domnul Stănescu a trecut printr-un proces de selecție, deci înseamnă că a îndeplinit niște criterii. Procesul de selecție a fost unul serios și a fost validat de Comisia Europeană. Plus cele două doamne care vin din afara sistemului, cu o experiență în spate.
Sunt foarte optimistă. Niciun proces de selecție nu este perfect, dar ce va face diferența este modul în care ne vom uita la felul în care se fac lucrurile și monitorizarea. Vom avea în fiecare săptămână acest comitet. Vom monitoriza atent acest proces și vom face ca legislația să se aplice. Cred că aceasta este diferența între ce a fost în trecut și acest moment. Din comitet fac parte ministerele implicate în reformă, cele care au companii, secretarul general al Guvernului, cineva din AMEPIP, eu, premierul. (...)
Noi vom monitoriza fiecare proces în parte. Dacă nu se va aplica, AMEPIP are obligația să aplice acele sancțiuni. N-a făcut-o până acum. Are o nouă conducere, are oameni profesioniști care vin din privat. Doamna care vine de la Comisia Europeană s-a și pensionat, nu are un interes material, vine aici pentru a face treabă.
Să știți că în toate țările sunt influențele acestea politice, nu doar în România. Vreți să vă promovați oamenii? Trimiteți-vă oamenii la școală, educați-vă oamenii, sunt cursuri de guvernanță la ASE. Aceștia, dacă nu-și vor îndeplini indicatorii, vor pleca. Vă asigur că, atât timp cât vom sta aici, vom asigura să se aplice legea. La mine nu sună oamenii. Diferența e că eu nu am nicio miză, nu candidez, sunt optimistă că lucrurile se pot face. Dacă nu credem că țara asta are o șansă, nu o să reușim.
Știți de ce se plânge AMEPIP? Nu se înscriu oamenii, nu vin oamenii, nu-și depun dosare. Păi, oameni buni, nu putem schimba altfel decât dacă ne ducem. Oamenii pregătiți trebuie să îndrăznească."
Companiile care vor fi reformate
* Societatea Electrocentrale Grup SA
* Societatea Electrocentrale București SA
* Societatea OIL Terminal SA
* Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune (CNCIR - SA)
* Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă" CFR Marfă S.A"
* ROFERSPED S.A-filială a CFR Marfă
* C.F.R- I.R.L.U. S.A filială a CFR Marfă
* Societatea de Administrare Active Feroviare S.A.A.F -S.A
* Societatea Feroviară de Turism S.F.T-C.F.R- S.A
* Societatea Națională a Căilor Ferate Române S.N.C.F.R- pre-insolvență
* Compania Națională de Căi Ferate C.F.R SA
* Societatea Telecomunicații CFR S.A
* Tipografica Filaret S.A-filiala a CNCFR S.A
* Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători S.A"
* Societatea de Reparații Locomotive C.F.R-S.C.R.L Brașov -filială a CFR Călători
* Societatea de Transport cu Metroul București "Metrorex "S.A
* Compania "TAROM"
