Tanczos Barna spune că unele companii de stat „trebuie extirpate”. Ce se întâmplă cu CFR Marfă și CFR Călători

Alegerile pentru primăria București sunt ultimul hop al anului pentru coaliția de guvernare, consideră Tanczos Barna. Viceprim-ministrul crede că, după data de 8 decembrie, statul trebuie să continue reforma începută, iar primul aspect asupra căruia ar trebui să se concentreze coaliția de guvernare este bugetul.

Bugetul și reforma companiilor de stat, principalele priorități ale Guvernului

Tanczos Barna, viceprim-ministru: „Primul proiect care ar trebui urgentat de coaliție după 8 decembrie? Bugetul, fără doar și poate. Bugetul anului 2026 nu o să mai aibă, din păcate, acele elemente care ar fi generat imediat reduceri suplimentare de costuri și alte structuri instituționale, pentru că reformele au fost amânate și nu avem nici reforma administrației locale, nici la administrația centrală. Și până în ianuarie, nici nu se pot implementa aceste lucruri. De aceea spun că cea mai proapstă decizie este să nu luăm nicio decizie.

Se poate merge în paralel și cu aceste reforme, și cu bugetul pe anul 2026, pornim anul în coordonatele pe care le avem, acum nu mai putem face mare lucru, din păcate, iar până în martie avem toate șansele să venim cu alte soluții și reforme care au fost dezbătute, aduse foaret aproape de punctul de decizie. Dar fără o altă structură a acestui sistem statal, fără o altă structură mai suplă, mai ieftină și cel puțin la fel de eficientă, nu vom reuși să alocăm suficienți bani pentru investiții. Acesta este cel mai mare risc pentru anul 2026, ca banii de investiții să fie, practic, mâncați de un sistem stufos, prea greoi, prea mare, care consumă prea multe resurse."

În aproape jumătate de an de la numirea guvernului Bolojan, reforma promisă face pași destul de mici. Iar unul dintre subiectele care trebuie rezolvate se referă la reformarea radicală a companiilor de stat. Cele cu pierderi mari ar trebui extirpate, susține Tanczos Barna.

În acest context, vicepremierul a vorbit și despre cazurile companiilor CFR Marfă și CFR Călători.

  • CFR Marfă încă are datorii către Fisc de aproape 433 de milioane de lei, iar CFR Călători are datorii de peste 500 de milioane de lei către diverși furnizori.

Tanczos Barna, viceprim-ministru: „Cea mai mare greșeală este să pui în aceeași oală toate companiile de stat. Avem două extreme: sunt companiile falimentare, care au datorii istorice și și care nu se vor vindeca niciodată și ele vor trebui închise în cel mai scurt timp posibil și avem, la extrema cealaltă, extrema bună, Hidroelectrica care a reușit să intre pe piața distribuției de energie electrică, care a plătit miliarde de lei dividende, a plătit zeci de miliarde de lei impozite, taxe lunar la bugetul de stat, etc.

Sunt companii care își pot reveni în urma schimbărilor de situație și de piață, companiile de armament, cele din jurul Romarm sau cele care pot intra pe piața de produse militare. Și în domeniul electricității, domeniul gazului, sunt companii de stat eficiente, care fac profit. Companiile care trag în jos trebuie extirpate, închise, fără nicio remușcare, eliminate din peisajul economic.

CFR Marfă a fost un mamut care nu a făcut față provocărilor pieței și a pierdut foarte multă cotă de piață. Nu cred că este o soluție închiderea. Compania este una strategică, eu cred că se poate consolida situația unei noi companii, pentru că s-a creat o nouă companie care a preluat activele din CFR, s-a curățat acea companie de datorii și statul a investit într-o nouă companie care ar trebui să preia și piața, nu doar activele. Depinde de oameni. E o nouă companie de transport marfă, care operează pe piață. Se cheamă Carpatica.

La CFR Călători e aceeași situație. Nu putem doar să tăiem cheltuieli, pentru că, la un moment dat, nu mai poți să faci mai mult pe partea de cheltuieli. Profitul este dat de venituri minus cheltuieli. Când nu mai poți să reduci cheltuielile, trebuie să găsești soluții să crești veniturile, să prestezi servicii mai bune, să ai o atitudine mai bună față de clienți, să oferi rute mai profitabile, să nu pierzi rute în fața privaților. Statul nu trebuie să aibă o atitudine prea permisivă, defavorizatoare pentru companai de stat. Asta s-a întâmplat la CFR Marfă acum 20 de ani, se întâmplă de foarte mult timp și în cazul CFR Călători. Deci compania trebuie susținută."

Vicepremierul Oana Gheorghiu a spus, în urmă cu câteva zile, că sunt 1.502 companii de stat, dintre care 83 au pierderi istorice de aproximativ 14 miliarde de lei. Sunt găuri uriașe la bugetul țării. Oana Gheorghiu a precizat că „a fost reactivat” acel comitet pentru reforma companiilor de stat, în ceea ce a numit ea „cea mai amplă acțiune de acest fel din ultimii ani”.

Eliminarea conducerilor interimare este unul dintre obiectivele cele mai rapide, mai ales că este și jalon în PNRR, cu termen 31 martie 2026. Apoi, alt jalon prevede restructurarea a cel puțin trei companii până în august 2026.

Din cele 1502 companii de stat, 230 sunt centrale, lar 1272 sunt locale.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE