Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Reforma sistemului UE de vânzare a certificatelor de emisii, aprobată de Parlamentul European

Europarlamentarii au aprobat, marți, mai multe proiecte legislative ce fac parte din pachetul ”Pregătiţi pentru 55 în 2030”, precum reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii al UE, inclusiv pentru sectorul aerian şi maritim, un nou instrument de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon şi un fond pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice care va combate sărăcia energetică.

Reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) a fost adoptată cu 413 de voturi pentru, 167 împotrivă şi 57 abţineri, relatează agenția Reuters, citată de Agerpres.

Astfel, emisiile de gaze cu efect de seră din sectoarele acoperite de ETS trebuie reduse cu 62% până în 2030 comparativ cu nivelurile din 2005. De asemenea, ea elimină treptat certificatele gratuite pentru companii din 2026 până în 2034 şi creează un nou ETS II separat pentru carburanţii din transportul rutier şi pentru clădiri, care va stabili preţul emisiilor din aceste sectoare începând cu 2027 (sau 2028 dacă preţurile la energie sunt excepţional de ridicate).

Certificatele gratuite acordate sectorului aviatic vor fi eliminate gradual

În plus, pentru prima oară, Parlamentul European a votat să includă în ETS emisiile de GES din sectorul maritim (500 de voturi pentru, 131 împotrivă and 11 abţineri) şi a convenit să revizuiască ETS pentru aviaţie (463 de voturi pentru, 117 împotrivă şi 64 abţineri). Astfel, se vor elimina treptat, până în 2026, certificatele gratuite acordate sectorului aviatic şi se va promova folosirea combustibililor de aviaţie derivaţi din surse regenerabile.

Europarlamentarii au aprobat tot astăzi normele care reglementează noul mecanism al UE de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Acesta are ca scop stimularea ţărilor din afara Uniunii să îşi crească nivelul de ambiţie în materie de climă şi să garanteze că eforturile UE şi globale în domeniul climei nu sunt subminate de relocarea producţiei din Uniune către ţări cu politici mai puţin ambiţioase.

CBAM reglementează fierul, oţelul, cimentul, aluminiul, îngrăşămintele, electricitatea, hidrogenul şi, în anumite condiţii, emisiile indirecte. Importatorii acestor bunuri vor trebui să plătească diferenţa dintre preţul carbonului plătit în ţara de producţie şi preţul certificatelor de emisii de carbon din EU ETS.

Măsuri pentru persoanele afectate de sărăcia energetică

De asemenea, Parlamentul European a adopta acordul încheiat cu ţările UE de a crea în 2026 Fondul pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice (SCF), pentru a garanta că tranziţia climatică va fi echitabilă şi incluzivă din punct de vedere social.

Astfel, gospodăriile vulnerabile, microîntreprinderile şi utilizatorii de transport care sunt afectaţi de sărăcia energetică şi a transporturilor vor beneficia de acest fond. În momentul în care va fi implementat, fondul va fi finanţat prin licitarea certificatelor ETS II în valoare de până la 65 de miliarde euro, cu un procent suplimentar de 25% acoperit din resurse naţionale (însumând un total estimat de 86,7 miliarde euro).

Textele urmează să fie aprobate oficial de către Consiliu. Ele vor fi apoi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi vor intra în vigoare după alte 20 de zile.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE