Școala ucraineană trece printr-un proces de reformare. Iar asta afectează și școlile din comunitățile românești. Nu vor mai fi școli cu 11 clase, după modelul rusesc, ci cu 12, ca în Uniunea Europeană. Ne propunem să înțelegem ce se va întâmpla cu școlile românești din Ucraina.
Știm, de exemplu, că s-ar reduce numărul de licee românești. Legea prevede un număr mai mare de elevi pentru a se putea forma licee cu 12 clase. Ceea ce ar transforma, de pildă, unele școli, din instituții cu predare în limba română, în licee mixte: română și ucraineană.
Reformă în învățământul ucrainean. Sunt afectate și școlile din comunitățile românești
Să-i ascultăm mai întâi pe oficialii ucraineni, să vedem care este poziția lor. Apoi vom afla și poziția comunității românești.
Viktor Yelenski, președintele Serviciului pentru Etnopolitică și Libertate de Conștiință a Ucrainei: „În prezent colaborăm cu Ministerul Educației, lucrând la așa-numita chestiune a derogării. Pentru că, în cazul liceelor, există o cotă privind numărul de elevi sau studenți necesari pentru a deschide o instituție pentru minoritățile naționale. Colaborăm cu Ministerul Educației pentru a obține o derogare de la această regulă, în special pentru minoritățile naționale. Lucrăm la modificarea legii privind localitățile cu populație specială, în care minoritățile naționale locuiesc în mod tradițional, în satul, orașul sau municipiul respectiv, și reprezintă acum peste 10% din populația satului sau orașului, pentru a stabili norme speciale și cote speciale pentru școli, toponimie, indicatoare stradale, utilizarea limbii în instanțe și instituții administrative etc."
Vitalie Cojocari, jurnalist Euronews: „Înțeleg că aveți câteva excepții. Câte, mai exact? Acum vorbiți despre două licee cu predare în limba română?"
Viktor Yelenski, președintele Serviciului pentru Etnopolitică și Libertate de Conștiință a Ucrainei: „Nu, nu, nu este vorba despre două sau unsprezece unități de învățământ. Este vorba despre o excepție pentru toate minoritățile naționale. Toate minoritățile naționale ar avea o cotă specială pentru licee."
Vitalie Cojocari, jurnalist Euronews: „Înțeleg acest lucru.”
Viktor Yelenski, președintele Serviciului pentru Etnopolitică și Libertate de Conștiință a Ucrainei: „Nu este doar pentru români sau maghiari. Probabil se aplică și pentru polonezi, pentru bulgarii din regiunea Odesa și probabil pentru evreii din anumite regiuni."
Vitalie Cojocari, jurnalist Euronews: „Știți, în acest moment, în timp ce vorbim, câte licee vor fi pentru români?”
Viktor Yelenski, președintele Serviciului pentru Etnopolitică și Libertate de Conștiință a Ucrainei: „Dacă vă referiți la licee, în prezent, nu dispun de date concrete. Știu că există o facultate specială de limba română sau un departament de limba română la Universitatea din Cernăuți. În prezent, suntem în proces de stabilire a numărului de licee sau gimnazii care vor fi în regiunea Cernăuți. Recent, am vizitat un astfel de liceu în satul Boian, împreună cu ambasadorul României în Ucraina. Este un sat foarte mare. Și sunt destui elevi pentru acest caz, să zicem. Întrebarea este: cum să-i ajutăm pe membrii minorității românești din acele locuri, unde, de exemplu, sunt doar câțiva elevi în sat. Cum să-i ajutăm, cum să le oferim educație liceală? Vom avea o consultare specială cu Oficiul Guvernamental pentru Coordonarea Integrării Europene și cu Ministerul Educației pentru a vedea care vor fi următorii pași."
Roman Greba, viceguvernatorul regiunii Cernăuți, adjunct al şefului administraţiei militare regionale din Cernăuţi: „Ucraina trece la o structură pe trei niveluri a învățământului secundar general. Primul nivel este școala primară, clasele I-IV, gimnaziul, clasele V-IX, liceul academic, clasele a zecea și a douăsprezecea. Deci cea mai mare schimbare este de la clasa a zecea și a unsprezecea, așa cum avem acum în Ucraina, iar acest lucru este similar cu Rusia și Belarus, iar pe continentul european sunt doar câteva țări care se află pe această listă. Desigur, nu vrem să mai fim incluși aici. Vrem să fim pe lista UE, unde avem 12 ani de învățământ secundar.
Vă voi explica pe scurt cum funcționează aceste principii în regiunea Cernăuți, care găzduiește o comunitate românească numeroasă și istorică. În primul rând, regiunea Cernăuți are o puternică tradiție în domeniul învățământului în limba română. În prezent, există 63 de unități de învățământ în care se predă în limba română, dintre care 53 sunt școli cu program integral în limba română: 34 sunt licee, 18 sunt gimnazii și una este școală primară, la care se adaugă 10 școli bilingve și 11 filiale în sate compacte românești. În noul sistem, aceste școli vor continua să funcționeze ca școli primare, gimnazii sau, în cazul în care numărul de elevi și resursele sunt suficiente, licee academice.
Planul pentru 2027 - și după - include: 13 licee academice în 12 comunități, inclusiv pentru minoritatea națională în care trăiesc românii. 23,6% din toate liceele academice din regiune vor avea limba română ca limbă de predare. Printre acestea, sunt patru licee cu limba română ca limbă de predare și nouă licee bilingve care vor avea atât limba română, cât și limba ucraineană ca limbi de predare. În prezent, avem 331 de școli în regiunea Cernăuți. După reformă, vom avea 59 de licee. Dintre acestea, vor fi 59 de licee în total, cu predare atât în limba ucraineană, cât și în limba română. Apoi, dintre cele 59, vor fi 13 licee cu predare în limba română.
Copiii vorbitori de limba ucraineană din acea unitate teritorială, unde majoritatea populației este românească, trebuie să aibă un loc unde să studieze. Noi nu putem face ca acele unități de învățământ să fie în întregime vorbitoare de limba română, deoarece persoanele vorbitoare de limba ucraineană, care trăiesc în mijlocul românilor din acel teritoriu, trebuie să poată studia acolo. În comunitățile în care nu este posibilă crearea unui liceu academic complet, din cauza numărului de elevi, am aplicat aceeași soluție ca în alte părți ale Ucrainei și în alte unități teritoriale în care trăiesc cetățeni ucraineni vorbitori de limbă ucraineană.
Elevii vor avea acces garantat la liceul academic situat la o distanță de maximum 30 de kilometri, iar autoritățile locale vor organiza transportul școlar. Această abordare este pe deplin conformă cu practica europeană. Învățământul superior specializat este concentrat în școli mai performante și mai bine dotate, dar accesul este garantat tuturor elevilor, inclusiv celor provenind din comunități minoritare. Am organizat numeroase mese rotunde cu comunitățile vorbitoare de limbă română și cu cetățenii vorbitori de limbă ucraineană. Înainte de luarea acestei decizii în consiliul regional, au fost organizate aproximativ 30 de astfel de mese rotunde. Au participat reprezentanți ai tuturor unităților teritoriale din regiunea noastră. Așadar, această reformă a fost discutată pe larg. Au fost oferite numeroase explicații. Au avut loc numeroase discuții. Dar, în final, toată lumea a fost de acord cu această reformă, inclusiv cele 19 unități teritoriale vorbitoare de limba română, unde ucrainenii vorbitori de limba română reprezintă cea mai mare parte a comunității, toate aprobând acest plan de viitor."
