Raport integral: Războiul hibrid al Federației Ruse contra României, prezentat de Nicușor Dan la Copenhaga

Documentul 25 de pagini și analizează, oferind exemple, instrumentele de campanie hibridă menite să genereze haos în România. Toate au legătură cu acțiuni strategice ale Federației Ruse.

Influențarea mentalului colectiv, prin ample campanii hibride, menite să împingă discursul candidatului anti-european și anti-NATO. Modelarea continuă a opiniei public, destabilizarea capacității de decizie a autorităților guvernamentale și fracturarea societății. Toate - parte din obiectivele strategice ale Federației Ruse.

Pe scurt, așa sună câteva dintre concluziile raportului prezentat la Copenhaga de președintele Nicușor Dan. Documentul Parchetului, salvat cu denumirea Război hibrid și intitulat Analiză privind războiul hibrid derulat de Federația Rusă împotriva României, are rolul de a asigura un context pentru anularea alegerilor prezidențiale din 2024.

Citește în înregime raportul prezentat de președinte la Copenhaga:

Cel puțin doi ani de campanii hibride, pentru destabilizarea țării în 2024

Documentul care a ajuns și la liderii europeni are 25 de pagini. Stabilește, de la bun început premisele analizei - România, țintă a campaniilor hibride, în contexul super-anului electoral 2024.

Aflăm despre așa-numitele instrumente folosite în campanii:

• Atacurile cibernetice
• Acțiunile secrete destabilizatoare
• Subversiunea politică
• Dezinformarea și propaganda

„România a fost ținta predilectă a unor ample campanii hibride în contextul scrutinelor electorale din 2024, actorii ostili urmărind modelarea continuă a opiniei publice, destabilizarea capacității de decizie a autorităților guvernamentale și diluarea gradului de coeziune la nivelul societății. Campania lansată în spațiul românesc s-a manifestat atât prin atacuri cibernetice, măsuri de destabilizare a ordinii publice, cât și prin campanii de microtargetare, dezinformare și influențare a electoratului. Pe acest palier s-a evidențiat caracterul ofensiv al agresiunilor hibride, care au exploatat vulnerabilitățile audiențelor naționale, atât prin utilizarea versatilă a platformelor sociale, respectiv prin eludarea politicilor prezente la nivelul acestora cu privire la expunerea persoanelor din spectrul politic, cât și prin tehnici de inginerie socială care au vizat segmentarea populației în vederea livrării mesajelor personalizate către audiențe receptive, rezultatul scontat fiind deturnarea derulării optime a procesului electoral

Adaptabilitatea acestei infrastructuri malițioase a permis modelarea unei percepții anti-sistem, exploatabile în contextul unor evenimente care ar putea genera efecte în favoarea actorilor statali străni (ex: procese electorale, crize de ordine publică, crize politice/economice etc.)” se arată în deschiderea documentului.

Atacurile cibernetice

„Începând cu anul 2022, infrastructura din România a făcut obiectul constant al unor ample atacuri cibernetice, coordonate de actori din Federația Rusă" potrivit raportului.

Afăm în acest capitol despre episoade precum cel din mai 2022, când toate site-urile aeroporturilor din țara noastră au fost ținta unei ofensive majore de tip DDoS (adică prin supraîncărcare cu trafic din multiple surse). De altfel, în raport este citat chiar articolul Euronews România care relatează despre cele întâmplate.

Dar și despre intensificarea acestor acțiuni, în 2024.

„La momentul alegerilor prezidențiale din anul 2024, mai mult de 85.000 de atacuri cibernetice au fost lansate asupra infrastructurii electorale prin intermediul unor sisteme informatice localizate în peste 33 de țări. În proximitatea alegerilor, multiple seturi de credențiale utilizate de către angajați ai Autorității Electorale Permanente și ai Biroului Electoral Central au fost compromise și publicate în cadrul unor canale de Telegram și forumuri de criminalitate cibernetică de sorginte rusă. De asemenea, atacul cibernetic a vizat infrastructura IT&C a Autorității Electorale Permanente.”

Acțiuni secrete destabilizatoare

„În cursul anului 2024 s-au înregistrat situații de de cetățeni străini, în special din America Latină care, sub coordonarea unor persoane din Federația Rusă, au pătruns pe teritoriul României cu scopul de a documenta diferite obiective pentru derularea ulterioară a unor acțiuni de sabotaj.” precizează documentul.

Este dat un exemplu din iulie 2024, când cetățeanul columbian Luis Alfonso Murillo Dios s-a deplasat pe teritoriul României „cu intenția de a comite acte de diversiune, sub coordonarea unei persoane din Rusia. El intenționa să arunce în aer mai multe obiective - un depozit de deșeuri reciclabile, precum și două sonde de extracție a petrolului și o stație de măsurare gaze naturale”.

Dios a fost trimis în judecată în noiembrie 2024 și a fost condamnat la șase ani de închisoare.

Cazuri similare, tot cu cetățeni columbieni drept protagoniști, s-au înregistrat și în Polonia sau Cehia.

Subversiune politică

Subversiunea politică este definită de raportul Parchetului drept „instrument specific al războiului hybrid, (care) implică cultivarea unor rețele de mass-media, organizații și resurse politice interne ale statului țintă, prin intermediul cărora să fie diseminate narativele Federației Ruse."

În anul 2024, în România s-a constatat o adaptare a acestei metode, prin instrumentalizarea curentului extremist.

„În cursul lunii noiembrie 2024 la nivelul comunităților extremiste s-a constatat o intensificare a narativelor și mesajelor instigatoare la ură și violență asociate campaniei de promovare a candidatului independent, ce au creat un climat de panică la nivelul societății. Aceasta creștere a volumului de conținut instigator la acțiuni violente a fost inițiată din perioada primului tur al alegerilor, evoluția realizându-se în mod sistematic, prin promovare de elemente de conținut de instigare la ură generate prin intermediul inteligenței artificiale. Acest tip de narative și modalitatea de realizare a conținutului online corespund tiparului acțional al Federației Ruse, fiind semnalate și în alte state precum Republica Moldova sau Georgia. De asemenea, au fost utilizate canalele de propagandă pro-ruse pentru promovarea acestor elemente de conținut.” precizează Parchetul.

Mesajele instigatoare la revoltă la adresa autorităților au conținut sintagme care au apăsat puternic pe elementul de nostalgie și au trimis către Revoluția din 1989.

De altfel, conform datelor din document, hashtag-ul #revoluție, asociat cu candidatul suveranist Călin Georgescu a cunoscut o creștere abruptă în intervalul 06-08.12.2024, un vârf de aproximativ 1.800.000 de vizualizări pe 07.12.2024 și 176 de videoclipuri postate pe zi. Postări propagate atât național, cât și în rândul marilor comunități din diaspora: Marea Britanie, Germania, Italia, Spania).

Călin Georgescu și Horațiu Potra intră în scenă

Sfârșitul lui noiembrie 2024 a adus o intensificare a campaniei de promovare pentru Călin Georgescu, prin narative de dezinformare.

Din raport: „Astfel, au fost identificate narativele prin care era promovat candidatul la nivelul a 40 de grupuri ce aveau în total peste 1,3 milioane de membri.”

De asemenea, au fost documentate legături certe cu Federația Rusă ale principalilor colaboratori ai candidatului la președinție Călin Georgescu. Unul dintre aceștia: Horațiu Potra, pentru a cărui extrădare din Emiratele Arabe Unite autoritățile române fac eforturi intense. Personaj cu „legături documentate certe cu Federația Rusă, acesta fiind în legătură directă cu personalul Ambasadei Rusiei la București (a se vedea fotografiile cu fostul ambasador rus Valeri Kuzmin) și a făcut repetate deplasări conspirate la Moscova.”

Analiza atinge și episodul reținerii lui Potra după discuția cu Călin Georgescu, de la Ciolpani.

Dezinformare și propagandă

Documentul vorbește despre modul coordonat în care s-a propagat dezinformarea pe teritoriul țării. Activitatea s-a desfășurat prin intermediul unor sisteme informatice complexe, potrivit analizei Parchetului: site-uri, pagini de social media puternic susținute de AI, reclame, rețea de influenceri.

Au fost identificate 4 tipuri de narative la care segmente largi din populație se dovedeau receptive încă din 2022 și care aveau să fie folosite în scopul segmentării populației românești și creării unor curente de opinie ulterior exploatabile în momente-cheie, cum au fost alegerile prezidențiale din toamna anului 2024.

Cele 4: Identitar-nostalgic- Conspiraționist - Religie/spiritualitate- Medicină alternativă

O altă metodă de dezinformare este așa-numita metodă Doppelgänger. „O tactică folosită în campanii de dezinformare în mediul online, pentru a crea și distribui informații false sau manipulate astfel încât să pară provenite din surse credibile.”

Cu alte cuvinte, tiparul începea cu crearea unei clone a sursei legitime, unde se publica content fals. Apoi, acesta era distribuit masiv prin rețelele sociale, conturi false sau automate, grupuri de discuții și forumuri.

Conform raportului, scopul era de a crea o impresie de consens sau urgență, prin folosirea narativelor menționate anterior. Infrastructura era susținuta prin intermediul a peste 2000 de pagini de Facebook care distribuiau elemente de conținut generat de inteligența artificială, „scopul acestora fiind de microtargetare a audiențelor vulnerabile și expunerea acestora la narative malițioase”.

Important de rețiut este că majoritatea paginilor au fost create în perioada 2022-2024, având alte denumiri și abordând tematici diferite din spectrul rețetelor, medicinei alternative, religios, conform celor 4 tipuri mari de narative în care a fost încadrat publicul românesc.

În contextul premergător scrutinului electoral din 2024, această infrastructură a fost activată, iar tematica s-a transformat în narative de susținere pentru Călin Georgescu. Conex, se arată în raport, activitățile de microtargetare au vizat și postarea de materiale video în cadrul rețelelor de socializare (TikTok, Facebook, YouTube), „cu scopul de a testa și verifica predispoziția publicului la diferite variații ale temelor legate de candidatul independent.”

Campania CG11 de pe TikTok

Platforma TikTok a avut cel mai ridicat grad de expunere - un mix între algoritmul de viralizare și volumul ridicat de materiale postate. În noiembrie 2024, promovarea lui Georgescu s-a viralizat. „Conform unor rapoarte realizate de către reprezentanții companiei TikTok, au fost identificate două rețele coordonate care au operat pe teritoriul României în noiembrie și decembrie în vederea promovării candidatului independent, care au însumat peste 27.000 de conturi active. Campania a urmărit exploatarea vulnerabilităților generate de lipsa respectării politicilor platformei de filtrare a conținutului viralizat prin intermediul postării de comentarii.”

Și aici, bazele rețelei s-au pus între 2022-2023, iar activarea a venit cu o zi înaintea alegerii - 2,1 milioane de comentarii au fost postate atunci.

„Manipularea algoritmului a fost realizată preponderent prin utilizarea succesivă în cadrul materialelor video a unor hashtag-uri afiliate candidatului independent și menționarea acestuia în secțiunea de comentarii aferentă materialelor video populare în cadrul platformei.”

Conform analizelor tehnice, clipurile cu hashtag-uri asociate lui Călin Georgescu (#CG11, #calingeorgescu, #georgescu ,#calingeorgescu2024, #calingeorgescupresedinte2024,utilizate în campania electorală a candidatului independent) au avut creșteri semnificative.

Tot analiza metrică a relevat „o creștere abruptă în intervalul 13-26.11.2024, ajungând pe locul 9 la nivel mondial, pe primele locuri în comunitățile mari de DIASPORA (top 10 în toate, în unele comunități anumite hashtag-uri urcând chiar pe locul 1) și pe primele locuri la nivel național.”

Iar dovada coordonării acțiunii de promovare ar veni, susține raportul, și de la scăderea progresivă a activității după 29.11.2024.

Concluziile raportului

„Complexitatea atacurilor, multitudinea și diversitatea resurselor utilizate, caracterul disimulat al tacticilor/tehnicilor utilizate, demersurile complexe de menținere a acțiunilor sub limita de atribuire, precum și anvergura regională a campaniei, relevă implicarea unei ample infrastructuri de dezinformare coordonate din Federația Rusă. Infrastructura existentă de la nivelul paginilor/site-urilor malițioase continuă să prezinte capabilitățile necesare influențării pe scară largă a populației autohtone, iar schimbarea tiparului acesteia pe momente cheie indică versatilitatea tehnicilor de manipulare a actorilor ostili. Astfel, această infrastructură informațională a fost creată și activată încă din 2022 pentru promovarea unor mesaje subliminale la nivelul spațiului informațional autohton pentru cultivarea unor sentimente anti-sistem la nivelul audiențelor vizate.”

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE