Prăbușirea Boeing-ului 787 Dreamliner, incident „incredibil de rar”. Compania resimte deja efectele la bursă

Este prima dată când un Boeing 787, unul dintre cele mai moderne avioane de transport pasageri, se prăbușește în acest fel. Modelul Dreamliner are 14 ani pe piață - aeronava Air India, implicată în tragedia aviatică de la Ahmedabad, are 11 - și a atins pragul de 1 miliard de călători duși în siguranță în urmă cu șase săptămâni, relatează BBC.

Flota globală Boeing 787, formată din peste 1175 de avioane, a efectuat aproape cinci milioane de zboruri, potrivit aceleiași surse. Accidentul din India vine ca o nouă lovitură pentru companie și CEO-ul Kelly Ortberg - Boeing luptă să treacă peste o serie de probleme înregistrate cu programele sale 737.

Incidentele cu aeronave moderne, mai ales la decolare: incredibil de rare

Profesorul Graham Braithwaite, Director of Aerospace and Aviation, Cranfield University atrage atenția că primele informații despre tragedie nu sunt neapărat cele mai precise.

„Chiar dacă lumea se duce și se uită la tool-uri precum FlightRadar24, nu va afla și motivul prăbușirii. Trebuie să fim foarte atenți cu speculațiile, pentru că, în acest moment, avem prea puține informații de încredere”, a afirmat Braithwaite.

Braithwaite mai spune și că astfel de accidente, imediat după decolare, sunt „incredibil de rare”. Mai ales când la mijloc sunt aeronave precum modernul Boeing 787.

„Sunt mulți factori de luat în considerare; o defecțiune la motor, o configurare incorectă pentru decolare, așadar flapsurile configurate greșit, dar sunt și alte posibilități. Iar anchetatorii trebuie să fie cât se poate de deschiși pentru aceste posibilități, pentru că unele dovezi îi pot împinge pe piste greșite. Este util să existe astfel de probe (n.r. înregistrări video).

Anchetatorii se vor uita la toate aceste lucruri: trenul de aterizare e coborât, ceea ce sugerează că urgența a fost declanșată imediat după decolare. În mod normal trebuie să ai trenul de aterizare ridicat, pentru că ajută avionul să accelereze. Dar este posibil ca echipajul să fi fost în situația de a gestiona o altă urgență.

Adevărul este că aeronave de acest tip au zburat pentru multe mii de ore de când a început serviciul comercial în 2012. Iar din punct de vedere al siguranței, are un istoric bun. Și nu avem motive să credem că un singur accident ar schimba asta.”, a explicat expertul britanic.

Împingerea construcțiilor civile în apropierea aeroporturilor ar putea duce la producerea de accidente. „Gândiți-vă numai la Băneasa cât e de aproape”

„Este prima catastrofă de această mărime care este implicat un avion din acesta. În primul și în primul rând avem de-a face cu o catastrofă în care se dovedește încă o dată că împingerea la maximă a construcțiilor civile în apropierea și în raza zonelor de activitate ale aeroporturilor poate conduce la astfel de catastrofe. Gândiți-vă numai la Băneasa cât e de aproape, cât s-a construit lângă pistă, la Otopeni și așa mai departe. Un al doilea lucru este următorul: toți piloții sunt antrenați pentru a face față unei situații de genul acesta, o cedare a unuia dintre motoare combinată cu greutate mare și la decolare și de asemenea cu efectul de forfecare, care care este un efect foarte periculos care rupe foarte multe avioane. Și atunci, în simulatoarele care se întâmplă de două ori pe an, fiecare pilot face acest exercițiu de trei-patru ori la rând, tocmai ca să fie pregătit pentru o ipotetică situație care, uite, se poate întâmpla.

În cazul nostru avem de-a face cu un cumul la prima vedere de astfel de situații. India este cunoscută ca având o rată mare de accidente tocmai datorită nivelului de pregătire mai scăzut al piloților lor și exploziei industriei aeronautice din zona respectivă”, a declarat Cristian Coravu, instructor de controlori de trafic aerian, pentru Euronews România.

Acțiunile Boeing, în scădere

Reuters scrie că acțiunile Boieing au deschis în scădere cu 8% în tranzacțiile pre-market de pe bursa americană, joi. „Este o reacție impulsivă (la incident) și există temeri revizuite cu privire la problemele care au afectat aeronavele Boeing și compania Boeing în ultimii ani”, a declarat Chris Beauchamp, analist la IG Group, pentru sursa citată.

Taguri

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE