Ferdinand I, Iuliu Maniu, IC Brătianu și Vasile Goldiș sunt numele pe care patru garnituri speciale de tren le poartă zilele acestea. Bineînțeles, discutăm despre trenurile care leagă Alba Iulia de cele mai importante orașe din țară. E drept, cel puțin cei care au vrut să ajungă, spre exemplu, din București în Capitala Marii Uniri cu un astfel de tren special au avut de făcut un drum ceva mai lung - 11 ore petrecute la bord în loc de 7, cât ar fi făcut cel mai rapid tren. O echipă Euronews s-a aflat printre călătorii care au mers cu un astfel de tren.
Andre Rotaru, jurnalist Euronews: „A venit momentul să ne urcăm în acest tren simbolic. Bineînțeles, avem bagajele la noi. Avem inclusiv pachet de acasă pentru că ne așteaptă o călătorie lungă. Sperăm că aceste condiții să fie demne de un tren al unirii și sperăm să ajungem la timp, undeva, în jurul orei 3:30, în această noapte ar trebui să ajungem la Alba Iulia. Rămâne de văzut dacă vom ajunge conform programului.”
Așa a început călătoria cu unul dintre cele patru trenuri ale “Unirii” - „Regele Ferdinand I Întregitorul” a fost denumirea simbolică a garniturii care a plecat duminică după-masă din Gara de Nord către Alba Iulia. Traseul nu a fost însă unul direct, ci prin Craiova iar apoi Simeria: în total, 500 de kilometri parcurși în 11 ore. Deși trenul a plecat la timp, primele semne de îngrijorare au apărut înainte de jumătatea drumului.
Andre Rotaru, jurnalist Euronews: „Este ora 18 și 20 de minute. Afară deja s-a întunecat. Noi am plecat din Gara de Nord de aproximativ două ore. N-am reușit să ajungem mai departe de Olteni până în momentul de față și avem deja o întârziere de 23 de minute. Vedem dacă aceasta va crește până în momentul în care ajungem în Alba Iulia.”
Pasager din tren: Pe timpul celor cu abur mergea mai bine. Eu le-am prins și pe alea.
Domnul Aurel a fost unul dintre cei câțiva călători care s-a îmbarcat din București cu bilet tocmai până la Alba Iulia. Ne-a povestit că a lucrat 32 de ani în domeniul feroviar.
Pasager din tren: „(Reporter: Condițiile din tren cum vi se par?) Astea sunt. E o obișnuință. Din ce mergem va fi mai greu, că nu mai investește nimeni în ele.”
De altfel, mai departe de denumirea simbolică pe care o poartă, anunțată doar într-un comunicat de presă, trenul a fost unul cu totul obișnuit pentru CFR. Nu am reușit să găsim nici măcar un afiș în geam cu denumirea garniturii. Am găsit în schimb aceleași vagoane vechi, pentru că garnitura nu era compusă din vagoanele restaurate recent. Deși traseul a fost lung și aproape exclusiv pe timp de noapte, n-a avut nici cușetă, nici vagon restaurant. O călătorie de la București la Alba Iulia a costat 126 de lei la clasa a II-a, respectiv 195 de lei la clasa I.
Pasager din tren: E cam scump.
Pasager din tren: Din păcate nu avem mașină și mergem cu trenul, cu toate că nu sunt condiții prea bune.
Trenul de întoarcere spre București, pe același traseu, a fost denumit “Iuliu Maniu”. Un altul, care circulă de la Iași spre Timișoara, prin Alba Iulia, a primit numele “Ion I.C Brătianu”, iar cel care face legătura între Arad și București, tot cu trecere prin Alba Iulia, a fost denumit “Vasile Goldiș”.
Pasager din tren: E o plăcere să mergem cu trenul. Era posibilitatea să mergem cu mașina, dar n-am vrut. Un motiv întemeiat am: sunt bilete de revoluționar și m-am folosit de ele. 02,27
Pasager din tren: (Reporter: De ce ați preferat trenul?) Trenul e mai comod. (Reporter: Cât ați dat pe un bilet?) Eu am d-astea de veteran.
Până la finalul călătoriei, pare că numele festiv le-a purtat noroc călătorilor.
Andre Rotaru, jurnalist Euronews: „După un drum de 11 ore și 500 de kilometri, am ajuns aici, pe peronul gării din Alba Iulia cu nici măcar un minut de întârziere. Trenul Ferdinand oprește aici doar un minut, merge apoi mai departe către Cluj Napoca.”
