Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

FBI: Fenomenul deepfake vizează și interviurile de angajare. Cum ne dăm seama că un candidat este fals

Centrul de reclamații privind criminalitatea pe internet, cunoscut ca IC3, a lansat un anunț de serviciu public (PSA) care avertizează angajatorii și persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă cu privire la riscul tot mai mare de deepfake, potrivit euronews.com.

Tehnologia deepfake este folosită pentru a crea iluzia că o persoană anume este protagonista unei filmări sau înregistrări video. Se bazează pe inteligență artificială și pe informații pre-existente pentru a reconstrui nu doar chipul, ci și vocea respectivului/respectivei.

Videoclipurile deepfake uimitor de precise ale unor actori precum Tom Cruise poate fi distractivă sunt atât de populare, încât acum există un cont TikTok dedicat în întregime lor. Există, de asemenea, și în trailerul filmului „Spider-Man: No Way Home”, care înlocuiește fața lui Tom Holland cu cea a lui Tobey Maguire. Și canalul de televiziune coreean MBN a arătat cât de ușor ar putea deepfake-urile să devină parte din mass-media de zi cu zi, prezentând telespectatorilor un deepfake al propriei prezentatoare de știri, Kim Joo-Ha.

Universul Star Wars este un alt exemplu: pentru Rogue One, producătorii au apelat la AI ca să aducă pe marele ecran personaje precum prințesa Leia ori Grand Moff Tarkin.

Totuși, cel mai popularizat caz de deepfake - fără conotații negative - este al celebrului Tom Cruise, care poate fi văzut într-o serie de clipuri pe TikTok în ipostaze cu totul aparte.

În imagini nu este adevăratul Tom Cruise, ci un actor, iar tehnologia aparține unei companii care a făcut furori anul acesta, la America's Got Talent, aducându-l pe Elvis Presley pe scenă.

Dar fenomenul se extinde rapid în mediul online și ar putea deveni foarte dăunător.

La începutul acestui an, Meta a declarat că a eliminat un videoclip deepfake în care președintele ucrainean Volodimir Zelenski vorbea despre capitularea Ucrainei în fața Rusiei.

Deepfake-urile candidează pentru joburi

La fel de îngrijorător este și pericolul cu care oamenii s-ar putea confrunta dacă sunt vizați de deepfake.

„Folosirea tehnologiei pentru a hărțui sau a răni persoane care nu dispun de resursele necesare pentru a respinge falsurile ar trebui să fie îngrijorătoare”, a avertizat Departamentul de Securitate Internă al SUA într-un raport despre tehnologia deepfake.

Faptul că infractorii cibernetici se infiltrează în organizații prin intermediul deepfake reprezintă o amenințate gravă.

Potrivit FBI, ei aplică pentru posturi de joburi remote, care includ „tehnologia informației și programarea computerelor, bazele de date și funcțiile legate de software. În special, unele poziții raportate includ accesul la informațiile personale ale clienților, date financiare, baze de date IT corporative și/sau informații despre proprietate”.

Cum pot companiile să prevină deepfake-ul?


Când ne gândim că peste 34% dintre companiile din întreaga lume sunt afectate anual de amenințări interne, ideea că acestea pot include acum deepfake duce problema la un nivel cu totul nou, mai ales atunci când acestea pot fi greu de detectat.

Un studiu de la Universitatea Carnegie Mellon spune că inteligența artificială menită să detecteze videoclipurile care au fost modificate poate varia între 30% și 97% în acuratețe, în timp ce un raport de la Sensity, o companie de informații despre amenințări cu sediul în Amsterdam, a constatat că 86 la sută din timp, tehnologiile anti-deepfake au acceptat videoclipurile deep fake ca fiind reale.

Este clar că atunci când vine vorba de detectarea acestor deepfake-uri, mai este un drum foarte lung de parcurs.

Deci, cum se pot proteja companiile de acest fenomen în timpul procesului de recrutare?

Deși în prezent nu există o soluție pe termen lung, solicitarea candidaților să afișeze o anumită formă de identificare oficială, înregistrarea interviurilor video și solicitarea noilor angajați să viziteze sediul companiei cel puțin o dată imediat după angajare va atenua riscurile angajării unei persoane false.

Companiile pot combate, de asemenea, deepfake-urile prin educarea angajaților implicați în procesele de angajare cu privire la cele mai bune practici.

În anunțul său, FBI a oferit și sfaturi pentru a stabili dacă vocea este a unei persoane reale.

„În aceste interviuri, acțiunile și mișcarea buzelor persoanei intervievate pe cameră nu se coordonează complet cu sunetul persoanei care vorbește. Uneori, acțiuni precum tusea, strănutul sau alte acțiuni auditive nu sunt aliniate cu ceea ce este prezentat vizual”, a scris agenția.

Povestea unui fake cu deepfake: la mijloc, actorul Bruce Willis

În urmă cu o săptămână, presa internațională a scris că Bruce Willis a devenit primul actor de la Hollywood care și-a vândut drepturile de imagine unei companii care lucrează cu tehnologia deepfake.

„Bruce Willis, de două ori câștigător al premiului Emmy, poate apărea în continuare în filme după ce și-a vândut drepturile de imagine companiei Deepcake”, se arăta într-un articol publicat de Daily Mail pe 27 septembrie. Știrea a fost preluată de The Telegraph și de o serie de alte instituții media.

Însă agentul lui Bruce Willis a negat informațiile potrivit cărora starul de cinema ar fi încasat bani pentru digitalizarea imaginii sale. Mai mult decât atât, un purtător de cuvânt al actorului a declarat că acesta nu a avut "niciun parteneriat sau acord" cu respectiva companie. La fel, reprezentanții Deepcake au intervenit cu precizări.

„Formularea despre drepturi este greșită... Bruce nu a vândut nimănui niciun drept, acestea sunt ale lui implicit”, a declarat un reprezentant al companiei.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE