Indicele volumului comerțului cu amănuntul pentru categoria alimente, băuturi și tutun a înregistrat în septembrie o creștere anuală de 0,5% în Uniunea Europeană și de 1% în zona euro, arată datele Eurostat publicate luni. Cu toate acestea, România se numără printre statele membre cu cel mai sever declin pe acest segment.
România, printre cele mai mari scăderi
Din cele 25 de state membre UE pentru care există informații disponibile, 15 au raportat creșteri ale vânzărilor pentru alimente, băuturi și tutun în septembrie.
Cipru este liderul creșterilor, cu un avans de 10,4%, urmat de Spania cu 4,5% și Malta cu 4,4%.
La polul opus, cele mai mari scăderi au fost consemnate în:
- Estonia: -4,8%
- România: -4,5%
- Belgia: -3,4%
Evoluția generală a comerțului cu amănuntul
Per total, vânzările cu amănuntul au crescut în septembrie cu 1,3% în UE și cu 1% în zona euro, față de aceeași perioadă din 2024.
Pe categorii:
- produse non-alimentare: +1,9%
- alimente, băuturi, tutun: +0,5%
- carburanți auto: +0,5%
La nivel general, cele mai mari creșteri anuale la retail au fost în:
- Cipru: +8,5%
- Malta: +6,6%
- Bulgaria: +5,7%
Scăderile cele mai accentuate au fost în Italia (-2,3%), România (-2,1%), Belgia (-0,8%) și Austria (-0,1%).
Evoluția lunară: România revine după declin
Comparativ cu luna august 2025, vânzările cu amănuntul în UE au rămas stabile, iar în zona euro au scăzut cu 0,1%.
România a bifat o creștere de 1,3% în septembrie, după un declin pronunțat de 4% în august.
Cea mai mare creștere lunară s-a înregistrat în Luxemburg și Malta (ambele +1,7%), urmate de Estonia (+1,5%) și Slovacia (+1,4%).
Cele mai puternice scăderi lunare au fost în Lituania (-1,1%), Letonia și Slovenia (ambele -0,7%) și Italia (-0,6%).
