Cum se formează prețul carburantului la pompă. Nu mai puțin de 40% din banii pe carburanți merg către stat

De Mirabela Vasile  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

Prețul carburantului a crescut cu peste 3 lei în numai un an, arată datele unui studiu realizat de Asociația Energia Inteligentă, cea mai mare parte din banii în plus merg la stat. Adică acciza și TVA-ul.

Prețul produselor petroliere la pompă este mai mare cu 63% comparativ cu aceeași zi a anului trecut. Primul reper pe care îl luăm în calcul este cotația barilului Brent care a ajuns acum la aproximativ 122 de dolari față de aproape 75 cât era acum un an.

Un baril de țitei se transformă în aproape 160 de litri de benzină, ceea ce înseamnă că în urmă cu un an un litru costa 47 de cenți, iar acum este cu 30 de cenți mai scump. Și cursul valutar afectează prețul la pompă, iar dolarul s-a apreciat în raport cu leu cu 60 de bani. Se adaugă apoi costul transportului maritim, al rafinării și de depozitare.

Până aici, prețul care ține doar de petroliști ajungea la puțin peste 2 lei 50 în iunie anul trecut, iar acum depășește 5 lei 20. Urmează acciza pe litrul de benzină. Anul acesta este 1 leu și 89 de bani. La toate acestea se aplică TVA. În final, prețul la pompă este aproximativ 8 lei și 50 cu aproape 3 lei mai mult decât anul trecut.

Statul în cazul combustibililor, la fel ca și în cazul gazelor și energiei electrice, este cel mai mare câștigător urmare a scumpirilor. Concret, Statul a câștigat suplimentar față de aceeași perioadă a anului trecut , 600 de milioane de euro din scumpirea benzinei și a motorinei la pompă, potrivit Asociației Energia Inteligentă.

Aceste câștiguri suplimentare ar trebui împărțite consumatorului român transmite Asociația, iar între soluțiile pe care le propune ar fi diminuarea TVA și accizei la combustibili. România este în procedură de deficit excesiv, motiv pentru care e greu de crezut că autoritățile europene vor permite scăderea accizei. 15 state europene au ales să reducă accizele la carburanţi pentru a micşora preţul la pompă, în vreme ce altele au preferat să plafoneze prețurile la combustibil.

Ungaria și Croația au plafonat prețul, în timp ce state precum Franța, Belgia și Germania au decis reducerea accizelor la carburanţi.

Taguri