Cum a ajuns un candidat surpriză aproape președintele României. Fost consilier al lui Obama: Marketingul conduce alegerile

Campania electorală pentru alegerile prezidențiale ne-a arătat cât de ușor este să creezi un actor politic care aproape câștigă alegerile folosind doar bani, social media și idei extremiste. Se întâmplă în toate democrațiile vestice, spune Alex Hunter, expert în marketing și fondatorul companiei Virgin America.

Mark Adams, fost consilier în campaniile lui Barack Obama și Kamala Harris merge chiar mai departe: politica a devenit mai mult despre marketing și prea puțin despre oameni.

Ascensiunea lui Călin Georgescu în alegerile prezidențiale anulate în 2024 poate fi studiu de caz pentru experții în marketing politic așa cum este Mark Adams, omul care a coordonat campaniile din digital pentru Barack Obama și, mai recent, Kamala Harris.

Mark Adams, fost consilier în campaniile Obama&Harris: Motivul pentru care acest candidat despre care vorbești sau Donald Trump sau oricine este capabil să treacă de la a nu fi nici măcar politician la a fi la un pas de a câștiga ține de faptul că acești oameni vorbesc despre dureri neascultate și nevoi neascultate într-un mod care este mai brut, mai real decât cel la care sunt dispuși ceilalți. Politica a rămas blocată în jocul politic, înțelegi? În timp ce cineva care nici nu încearcă să joace jocul, cineva care doar apare și vorbește despre durerile primare pe care le au oamenii va fi cel puțin la un pas de a câștiga sau chiar o va face.

Alex Hunter, fost colaborator apropiat al lui Sir Richard Branson, pe care l-a și convins să își dezvolte prezența în online, spune că modul în care funcționează rețelele de socializare crește exponențial șansa de reușită a unui candidat extremist.

Alex Hunter, expert branding/co-fondator Virgin America: Când aduci împreună o personalitate, cineva care dă bine pe cameră, charismatic, cu o gândire cât se poate de extremistă, cuvinte și idei provocatoare, cu natura conflictuală a rețelelor de socializare, le pui pe toate acestea la un loc și aceste lucruri cresc exponențial foarte, foarte rapid.

Toate acestea se întâmplă pentru că politica a rămas în urma jocului politic, mai crede Adams.

Mark Adams, fost consilier în campaniile Obama&Harris: Cred că jocul politic este atât de mult rămas în urma marketingului încât… Am lucrat cu Barack Obama, cu Kamala Harris. [Jocul politic] este atât de rudimentar, pur și simplu la nivel de grădiniță raportat la evoluția și felul în care oamenii de marketing gândesc încât acum cred sincer că marketingul este inamicul politicii.

Alex Hunter, expert branding/co-fondator Virgin America: Cred că provocarea pentru noi, nu doar în România, ci la nivel global, este să educăm copiii – eu am trei copii mici — să îi educăm pentru a avea gândire critică și să se întrebe „cine are de câștigat de pe urma acestui mesaj?”.

Un amplu material despre felul în care tehnologia influențează procesele democratice, dar și cum poate România să aibă o digitalizare cu acțiuni și nu doar planuri, puteți urmări la Euronews Special.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE