Românii intră într-un „roller coaster” financiar în perioadele de sărbători. Potrivit unui studiu recent, șase din 10 români depășesc bugetul planificat. Așadar, pentru mulți oameni, decembrie, „luna cadourilor”, înseamnă costuri suplimentare și cumpărături impulsive, dar și anxietate legată de cheltuieli
În această perioada, 60% dintre romani cheltuiesc mai mult decat in mod obisnuit, iar depășirea bugetului planificat este un fenomen frecvent. Doar 35% declară că au reușit să se încadreze în buget.
Cât privește sumele cheltuite, peste 20% dintre respondenți au făcut achiziții sezoniere ce depășesc 2.000 de lei, potrivit datelor Asociației CFA România.
Sondajul mai arată că 64% dintre români recunosc că fac cumpărături spontane în perioadele de reduceri, iar 44% dintre ei declară că verifică întotdeauna istoricul prețurilor înainte de a cumpăra, în timp ce doar 22% își stabilesc mereu un buget înainte de achiziții.
Cheltuielile sunt acoperite în principal din economii. 49% dintre romani economisesc special pentru aceste ocazii. Apoi, veniturile curente reprezintă a doua sursă de plată, menționată de 39% dintre respondenți, în timp ce 17% apelează la credit, iar 16% la soluții de tip „cumperi acum, plătești mai târziu”.
Studiul a fost realizat pe o platformă online, pe un un eșantion de 1.130 de persoane din generațiile Z, Mileniali și X, mare parte din mediul urban.
Cumpărăturile compulsive
Radu Leca, psiholog: „De Moș Niculae și de sărbători, noi practic vorbim despre o vinovăție pe care subiectul care creează cumpărături compulsive, scumpe o acoperă. Această vinovăție ține de: cum m-am purtat cu partenerii în cuplu, cum m-am purtat cu copiii de-a lungul anului sau dacă am fost prezent în familie, cum am purtat cu familia extinsă și în mod special, pe cine ar trebui să cumpăr de Crăciun sau de Moș Niculae.
Excludem Revelionul, fiindcă la e deja cumpărat șase luni înainte, această formulă, din punctul meu de vedere îngrozitoare de acoperire a vinovăției, nu face altceva decât să ne umbrească gândurile. Gândurile noastre sunt și așa extrem de populate cu interiorul unor emoții pe care refuzăm să le înțelegem. Că vorbim despre imaginea de sine, despre interpretarea imaginii de sine sau despre rolul nostru la job. Aceste emoții care se află în gândurile noastre ne pun pe noi să cumpărăm compulsiv.”
