Rușii au încercat să închirieze avioane de pasageri din Etiopia, cu tot cu echipaj, într-o tentativă de a-și consolida flota aviatică afectată de sancțiunile occidentale. Era vorba de un acord de tip wet-lease, iar aeronavele ar fi fost utilizate pe rute interne, conform Moscow Times.
Însă demersul a fost un eșec. Autoritatea Aviatică Civilă din Etiopia a respins solicitarea Kremlinului, după ce au existat discuții în urmă cu o săptămână, iar reprezentantul Rusiei, Yaroslav Tarasyuk, a plecat „cu mâna goală”.
„Rusia se află sub sancțiuni din partea SUA, iar Ethiopian Airlines are legături operaționale și comerciale puternice cu Statele Unite. Ne desfășurăm activitatea în conformitate cu reglementările internaționale și legislația SUA și nu suntem dispuși să ne asumăm riscul de a încălca aceste legi”, a spus Mesfin Tasew, CEO al Ethiopian Airlines Group, citat de Addisinsight.
În plus, el susține că Etiopia se află în căutare de aeronave pentru a-și satisface propriile nevoi în creștere, astfel că închirierea de avioane către Rusia e greu de crezut că se poate realiza.
Rușii fac eforturi de a găsi modalități de compensare a nevoilor din domeniul transportului aeronautic, iar demersuri similare au avut loc, în 2024, și cu companii din Kazahstan, Kârgâzstan, Kuweit și Qatar. Toate au eșuat.
Etiopia refuză Rusia
Sancțiunile occidentale îi împiedică pe ruși să achiziționeze și chiar să facă operațiunile de întreținere ale avioanelor fabricate în Occident, de exemplu cele de tip Boeing și Airbus. Aceste două companii fuznizau aproape două treimi din flota aeriană comercială a Rusiei și acopereau 90% din transportul de pasageri. Dar sancțiunile nu le permit rușilor să aibă acces la piese de schimb și echipamente sau la o întreținere a avioanelor, ceea ce a dus la o mulțime de defecțiuni și probleme. Doar în 2014 au avut loc 208 incidente aviatice în Rusia, ceea ce înseamnă o creștere cu 25% față de anul 2023. Din aceste incidente, jumătate au avut legătură cu defecțiuni propriu-zise ale motoarelor sau ale trenurilor de rulare.
Moscova a prevăzut aceste probleme și a promis că relansează industria aviatică locală și că vrea să livreze peste 1,000 de avioane noi până în 2030, cu un prim prag de 120 până în 2026 și un al doilea prag de 200 până în 2028. În anul 2023, ar fi trebuit livrate cinci aeronave, iar în 2024, ar fi trebuit să fie 35. Dar sancțiunile și dificultățile financiare i-au făcut pe ruși să poată fabrica doar cinci avioane de la începtul războiului, adică în trei ani și jumătate, după cum precizează publicația Kommersant.