Prețul carburanților este în continuă creștere. Motorina se scumpește cel mai frecvent: un plin este, în medie, cu 15 lei mai mult față de acum două săptămâni. Motivul? Este un deficit de motorină pe piețele europene din cauza sancțiunilor impuse companiilor rusești, dar și a creșterii accizelor și a TVA-ului.
Prețul petrolului a rămas stabil la nivel global, dar la unele benzinării din România, un litru de motorină se vinde deja cu 8,02 lei, iar cel mai ieftin cu 7,87. Un litru de benzină costă între 7,47 și 7.62 de lei.
Prețul ar putea crește, în medie, cu 35 de bani dacă Guvernul va pune în aplicare majorarea accizei de la 1 ianuarie 2026. Asta înseamnă că un plin ar ajunge să coste peste 400 de lei.
Șofer: Este o scumpire care nu cred că ne trebuia pentru că nu avem salarii și cred că deja e prea mult.
Șoferiță: Scump, destul de scump. Ați simtit majorările din ultima perioadă? Le-am simtit. Da, mai ales că eu fac niște drumuri lungi și nu-mi ajunge un plin de rezervor pe lună.
Șofer: Ce să facem? Mergem înainte că nu avem încotro. Altceva ce putem face?. Ne descurcăm cu ce avem. Ne este foarte greu să facem un plin.
Specialiștii spun că motorina s-a scumpit peste tot în Europa din cauza sancțiunilor impuse companiilor rusești.
Mihai Nicuț, redactor șef Economica.net: Avem un deficit de ofertă, pentru că o rafinărie din zonă, cea de la Pancevo, controlată indirect de Gazprom e sancționată și nu funcționează. Sârbii importă 200 de mii de tone de motorină în fiecare lună care vine tot din zona noastră. Mai avem rafinăria mare a celor de la Mol, de la Budapesta, care a avut niște probleme tehnice. A funcționat la capacitate redusă. Și ei au importat tot din această parte de continent. Și avem problema spinoasă a rafinăriilor Lukoil.
Deocamdată, este incert ce se va întâmpla cu prețul la pompă până la final de lună, în România. Lukoil deține 20% din piața totală de la noi din țară. Guvernul încearcă să găsească soluții pentru a împiedica închiderea rafinăriilor deținute de Lukoil înainte sa intre in vigoare sancțiunile prevăzute pentru 21 noiembrie.
Peste jumătate din cât plătesc românii la pompă pe litru de carburant ajunge în visteria statului. Ponderea taxelor, accize şi TVA, a crescut semnificativ şi ajunge să reprezinte 54% din prețul afișat la pompă.
Comparativ, în state vecine precum Bulgaria statul percepe un procent mai mic din preţul la pompă. În Bulgaria, spre exemplu, taxele însumnează aprope 47%.
