Credința 2.0. Cum a ajuns Iisus Hristos să fie transformat în chatbot AI. Avertismentul specialiștilor

Crăciunul acesta, mai mulți „Iisus” creați de AI oferă sfaturi religioase și companie în timpul sărbătorilor. Totuși, chatboții ridică întrebări despre credință și cum ne sunt formate opiniile religioase, conform Euronews.com.

Chatboții AI răspund la întrebări despre Crăciun și religie

În perioada Crăciunului, versiuni ale lui Iisus Hristos create cu ajutorul inteligenței artificiale sunt folosite pentru sfaturi religioase și sprijin emoțional.

Totuși, creșterea popularității „Iisușilor” generați de AI ridică întrebări despre credință și tradiție religioasă, autenticitate și despre cum ne sunt modelate opiniile și tradițiile religioase de mediul online.

Acestea sunt întrebări foarte importante, spun experții, în special în perioada sărbătorilor de iarnă, când oamenii sunt mai vulnerabili din punct de vedere emoțional și caută răspunsuri.

În ultimul an, mai multe platforme cu asemenea chatboți au apărut, iar multe dintre ele, create de companii precum Talkie.AI, Character.AI sau Text With Jesus, susțin că sunt vocea oficială a lui Dumnezeu.

Feeza Vasudeva, cercetătoare la University of Helsinki, a teoretizat că chatboturile AI care îl reprezintă pe Iisus folosesc, cel mai probabil, modele de inteligență artificială generativă precum ChatGPT sau DeepSeek pentru a răspunde la întrebări precum „de ce este sărbătorit Crăciunul” sau „spune-mi povestea nașterii lui Iisus”.

Vasudeva argumentează că acesta este un mod prin care „un număr de companii tech” schimbă modul în care oamenii simt sărbătorile și religia.

„Cine selectează și verifică datele de antrenare ajunge, în mod efectiv, să schimbe și tradițiile religioase… într-o anumită măsură,” a adăugat Vasudeva.

Acești chatboți creați cu AI sunt doar o parte din discuția modului în care inteligența artificială pătrunde în viața noastră. Recent, un studiu a demonstrat că AI-ul este chiar mai bun ca un hacker uman, iar în Japonia o femeie s-a căsătorit cu un personaj creat de ChatGPT.

„Ca și cum ai vorbi prin mesaje cu un prieten”

Oamenii L-au adus pe „Iisus” în mediul online încă de la primul cont de Facebook creat în acest sens, spune Heidi Campbell, profesoară de comunicare și studii religioase la Texas A&M University din SUA.

Principala diferență acum este că aceste personalități își asumă identitatea religioasă și interacționează cu oamenii într-un mod care înainte nu era posibil.

„Este ideea în sine... ca și cum ai schimba mesaje cu un prieten. Cumva se simte mai autentic, mai personal”, a punctat Campbell.

Într-un browser web Jesus.AI, chatbotul răspunde pe scurt și sec la întrebări despre ziua sa de naștere și despre Crăciun, folosind afirmații generice despre iubirea lui Dumnezeu, alături de un citat biblic, în timp ce pe fundal se aude muzică specific religioasă.

Un altul, cel de pe platforma Talkie.AI, le reamintește utilizatorilor că sărbătorile de iarnă sunt un prilej de a „reflecta asupra mesajului de dragoste și iertare pe care Eu l-am adus în lume”.

„Între timp, cel mai popular „Iisus”, cu peste 13 milioane de conversații pe popularul site de companie Character.AI, spune că sărbătoarea este și despre „fursecuri, reuniuni de familie și bătălia epică dintre Mariah Carey și Feliz Navidad pentru supremația cântecelor de Crăciun”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE