Două petroliere „au suferit explozii misterioase" în timp ce traversau Marea Neagră, conform publicației Bloomberg. Navele se aflau sub sancțiunile occidentale, după cum menționează sursa citată, ceea ce înseamnă că ar aparține Rusiei. De altfel, acestea se îndreptau chiar spre Rusia.
Incidentele au avut loc în largul coastelor Turciei, în largul coastei districtului Kandira, aflat în provincia Kocaeli, după cum a declarat Direcția Generală pentru Afaceri Maritime a țării.
- Specialiștii de la Apele Române, consultați de Euronews, spun că nu va ajunge poluarea în România și că, cel mai probabil, va fi purtată de curenți spre Crimeea.
Explozii pe două petroliere în Marea Neagră, în larrgul coastelor Turciei
Prima explozie a avut loc în sala motoarelor navei Kairos, care a fost cuprinsă și de incendiu imediat după explozie, potrivit unui agent portuar local Tribeca. Petrolierul naviga fără încărcătură, iar toți cei 25 de membri ai echipajului au fost salvați.
Oficialii turci ai autorității portuare cred că totul a fost provocat de „un impact extern” l navei Kairos, iar cauza cea mai probabilă ar fi lovirea unei mine, deși încă nu a fost confirmată oficial această ipoteză. Nava este în pericol de scufundare.
„Toți cei 25 de membri ai echipajului se află în stare bună”, au precizat autoritățile turce, citate de Dailysabah.
Direcția turcă a confirmat incidentul și a declarat că cea de-a doua navă, care se numește Virat, a fost lovită și ea în zona nordului strâmtorii Bosfor. Au fost trimise și acolo echipaje de salvare, paza de coastă și remorchere pentru a ajuta. Până să ajungă echipajele, o parte din echipaj a fost evacuată de o navă care se afla în apropiere.
Traficul maritim prin strâmtoarea Bosfor a continuat, a mai precizat agenția Tribeca, citată de Reuters.
De la începutul războiului declanșat de Rusia în Ucraina, în acea regiune a Mării Negre există un risc constant ca navele să fie lovite de mine sau de drone, iar câteva nave au suferit deja explozii. La începutul acestui an, au avut loc și o serie de explozii la bordul navelor care transportau petrol pentru Rusia, dar nu în Marea Neagră.
Ambarcațiunea Kairos, care navighează sub pavilionul Gambiei, este un petrolier Suezmax care a fost sancționat de Marea Britanie și Uniunea Europeană pentru transportul de petrol rusesc. Această navă nu a fist însă sancționată și de Statele Unite ale Americii. Călătoria precedentă a acesteia a început din portul rusesc Novorossiysk, cu destinație Paradip (India) și transporta țiței extras din Urali. Acum, aceasta se îndrepta înapoi către portul rus pentru a încărca următorul transport, potrivit datelor de urmărire a navelor, consultate de Bloomberg.
Nava Virat se afla sub sancțiunile Uniunii Europene, dar și ale SUA, iar motivul este tot pentru implicarea în transportul petrolului rusesc. Ca și Kairos, nava Virat era goală în momentul exploziei și revenea în portuld e bază. Se pare că aceasta a staționat în partea de vest a Mării Negre aproape tot anul, după ce a fost inclusă, pe 10 ianuarie, pe lista neagră a Oficiului pentru Controlul Activelor Străine al SUA.
Până acum, sursa citată susține că a încercat să ia legătura prin e-mail și prin telefon cu administratorii celor două nave, dar nu a primit răspuns la solicitări.
Strâmtoarea Bosfor, care este o arteră comercială cheie pentru mărfuri, inclusiv pentru petrolul rusesc din porturile de la Marea Neagră, rămâne deschisă.
