„Erau vulnerabilități”. Noi detalii, la nouă luni după scufundarea yahtului Bayesian. Miliardarul Mike Lynch a murit în naufragiu

Yahtul Bayesian, scufundat pe 19 august 2024, prezenta „vulnerabilități”, susțin investigatorii, în raportul publicat de guvernul britanic, cu toate că ambarcațiunea era considerată „nescufundabilă”. În naufragiu și-au pierdut vața șapte persoane, printre care proprietarul yahtului, Mike Lynch (59 de ani), un puternic miliardar britanic, dar și fiica sa (18 ani). Au fost 15 supraviețuitori, inclusiv soția lui Lynch. Recuperarea yahtului cu o lungime de 56 de metri a început în această lună.

În momentul naufragiului, vânturile erau extrem de puternice, „de intensitatea unui uragan”, în jur de 120 de kilometri pe oră, conform Financial Times.

Filiala pentru Investigarea Accidentelor Maritime (MAIB) din Marea Britanie a declarat că Bayesian - cunoscută pentru catargul său neobișnuit de înalt, de 72 de metri - s-a răsturnat după ce „s-a înclinat violent la 90 de grade la tribord în 15 secunde” și apa a pătruns înăuntru. Naufragiul a avut loc la ora locală 04:06, „provocând căderea oamenilor, mobilierului și obiectelor".

Noi detalii, la nouă luni după scufundarea yahtului Bayesian

Scufundarea a avut loc în timp ce yahtul, care se afla în largul coastelor Siciliei, își ridica ancora, după cum se precizează în raport. Până atunci, nu exista „niciun semn de potențială inundare (...) până când apa a pătruns peste balustradele de la tribord și, în câteva secunde, a ajuns în compartimentele interne, pe scări”. Aceste concluzii exclud teoriile anterioare potrivit cărora inundația a început printr-o trapă deschisă.

Atât catargul uriaș al yahtului, cât și faptul că trapa reglabilă era în poziție ridicată i-au redus stabilitatea și l-au făcut deosebit de vulnerabil în vânturi puternice.

„Constatările indică faptul că vântul extrem resimțit de Bayesian a fost suficient pentru a răsturna iahtul. Odată ce yahtul s-a înclinat peste un unghi de 70 de grade, situația a devenit irecuperabilă, a declarat Andrew Moll, inspector șef al accidentelor maritime.

Un alt yaht de lux, mult mai vechi și care se afla în apropiere, Sir Robert Baden Powell, a tras și el ancora, dar nu s-a scufundat. De altfel, echipajul de pe acest yaht i-a salvat pe supraviețuitori de pe Bayesian.

MAIB și-a argumentat o parte din concluzii după un studiu al Universității din Southampton, utilizând „broșura cu informații despre stabilitate” a yahtului. Raportul menționează că vulnerabilitatea yahtului Bayesian, când are trapa ridicată, nu a fost inclusă în broșură și, prin urmare, „nu era cunoscută nici de către proprietar, nici de către echipaj”.

MAIB a precizat că ar putea să-și schimbe concluziile pe măsură ce apar mai multe dovezi. Italian Sea Group, care a achiziționat constructorul Bayesian, Perini Navi, în 2022, a refuzat să comenteze.

Ancheta continuă acum, chiar dacă, săptămâna trecută, a fost întreruptă, după ce un scafandru olandez a murit accidental. Acel scafandru lucra pentru a separa catargul de punte. Autoritățile speră să recupereze epava, care se află acum la 50 de metri sub apă și la o jumătate de milă de coasta siciliană.

La scurt timp după tragedie, procurorii italieni au deschis o anchetă penală asupra a trei membri ai echipajului, inclusiv asupra căpitanului, deși nimeni nu a fost acuzat oficial. La acea vreme, The Italian Sea Group a negat orice defecte de proiectare și a sugerat că erori umane, cum ar fi lăsarea deschisă a unor uși importante, au cauzat scufundarea.

Cu toate acestea, raportul MAIB despre demersurile echipajului de a manevra nava și de a evacua pasagerii concluzionează că vulnerabilitatea yahtului la vânturi puternice „a fost esențială pentru răsturnarea sa rapidă”.

MAIB a precizat că raportul său se bazează pe „un număr limitat de dovezi verificate”, deoarece o anchetă penală a autorităților italiene a restricționat accesul la epavă.

Nava Bayesian s-a scufundat lângă orașul Porticello, pe 19 august 2024.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE