Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cum poți „fabrica” un candidat pe social media: „Călin Georgescu este ideal pentru un produs digital, vinde un vis, vinde o direcție măreață. Are idei exotice”

Călin Georgescu, candidatul care a adunat cele mai multe voturi în primul tur al alegerilor prezidențiale, este un produs al TikTok-ului și al social media, conform specialiștilor.

Dragoș Stanca, expert media, a vorbit despre această teorie la Euronews România:

E aceeași problemă sistemică asupra căreia atragem atenția de ani de zile, cu Ethical Media Alliance. Extremizarea discursului public și fragmentarea consumului de media duce la astfel de situații în care controlul democratic și informarea corectă a oamenilor nu mai poate să rezulte într-un vot informat.

Ceilalți candidați au intrat într-o zonă foarte tranzacțională

Domnul Georgescu are atitudine și ambalaj de președinte. Este ideal pentru un produs digital, mai ales în zona de TikTok, vinde un vis, vinde o direcție măreață. Ceea ce ceilalți politicieni, din păcate, nu fac pentru că au intrat într-o zonă foarte tranzacțională în care vorbesc doar despre salarii, pensii, impozite.

Are tracțiune în zona de digital și după cum am și spus public săptămâna trecută mă așteptam să ia peste 10-15%, dar nu cât a obținut.

Discursul extrem sau exotic prinde mai ales în social media

Diferența dintre cât e organic, normal și firesc să obții cu un astfel de discurs spațiul digital și rezultatele de la urne este o chestiune care trebuie investigată ceva mai atent. Va trebui avută o discuție serioasă vizavi de acest fenomen și probabil că platformele global tech ar trebui chemate puțin la niște discuții. Pentru că discursul extrem sau exotic și tot acest ambalaj sclipitor prinde mai ales în social media unde campaniile electorale se pot face și neasumat foarte foarte mult. Din păcate, partidele politice tradiționale fac asta cu banii noștri, fac o grămadă de campanii neasumate.

Exact la fel cum lucrează partidele noastre politice și tot timpul se ascund dub scuza că „nu știm unde se cheltuiesc banii noștri că o agenție se ocupă”, exact la fel ar putea și o agenție să se fi ocupat poate chiar și fără știința domnului Georgescu de viralizarea mesajelor lui.

Să ne imaginăm că suntem o putere externă României și dorim să cucerim mințile românilor folosind algoritmii social media. Dacă vezi un anumit candidat care își susține anumite teze importante pentru tine ca putere, poate ostilă Occidentului, evident că vei investi în clipuri și clipulețe pentru a promova acel candidat. Nu trebuie nici măcar ca el să aibă cunoștință de asta.

Social media nu este un mediu gândit pentru informarea noastră corectă

De exemplu, din discuția noastră de acum se poate tăia un clip de către oricine și se poate viraliza folosind platformele global tech care acceptă cu plăcere banii oricui dorește să investească pentru viralizare.

Având în vedere că suntem în această situație, evident controlul democratica supra bunei informări a oamenilor pentru a vota în cunoștință de cauză nu mai există. Și vedem consecințele. Sunt consecințe despre care vorbim de foarte mult timp, dar care au fost tot timpul ignorate.

Social media nu este un mediu gândit pentru informarea noastră corectă, este un mediu gândit pentru convertirea noastră în cumpărători. TikTok și toate platformele încearcă să maximizeze rezultatele unei tranzacțiic comerciale. Da, am ceva de vânzare, vreau să ajung la cât mai mulți oameni. Acea vânzare poate să însemne și o idee. Domnul Georgescu are idei exotice care prind în social media, precum reîntoarcerea în proprietate a pământului. Niște idei oarecum comuniste.

Algoritmul poate fi foarte cuceritor, generează mișcări sociale de masă

În România 7,5 milioane de oameni sunt pe TikTok, dintre care 6,3 milioane au drept de vot. Tot în România, cei sub 45 de ani nu consumă alt mediu decât social media. Există oameni, în mod evident, care nu văd altceva în afară de ce le dă algoritmul. Algoritmul poate fi foarte cuceritor, generează mișcări sociale de masă pe care nici măcar toate insitutele de sondare a opiniei publice nu le sesizează.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE