Reconstrucţia Pieţei Matache intră de azi în linie dreaptă, după ce Consiliul Local Sector 1 a aprobat, joi, documentaţia şi indicatorii tehnico-economici pentru acest proiect de modernizare, a anunţat primarul Sectoului 1, Clotilde Armand.
"O zi istorică astăzi pentru Bucureşti. După 10 ani de nedreptate, reconstrucţia Pieţei Matache intră de azi în linie dreaptă. Consiliul Local Sector 1 a aprobat în şedinţa de astăzi documentaţia tehnico-economică şi indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii 'Modernizare şi refuncţionalizare/realizare construcţie nouă - Piaţa Matache'. Este un proiect cheie pentru întreaga comunitate şi pentru istoria acestui oraş. A fost o muncă intensă timp de doi ani la faza birocratică a acestui proiect la care am lucrat împreună cu arhitecţi de renume, cu membri ai comunităţii din zonă, comercianţii din piaţă şi societatea civilă", a scris Clotilde Armand, pe pagina sa de Facebook.
Primarul Sectorului 1 a precizat că în elaborarea proiectului "s-a ţinut cont de nevoile de modernizare ale întregului cartier şi de cerinţele de conservare a clădirilor de patrimoniu".
Autoritățile vor să investească într-o nouă clădire care să conțină elemente din construcția originală a Piaței Matache, un monument istoric demolat în anul 2013 pentru finalizarea ”diametralei Buzești-Berzei-Uranus”.
Edilul Sectorului 1 vrea construirea a zeci de spații comerciale și a unei parcări subterane în zonă.
”Punctul central al întregii investiții îl constituie Hala Matache (Subsol + Parter), unde Primăria Sectorului 1 va integra elemente din construcția originală și care va păstra destinația de piață agro-alimentară. Administrația locală a Sectorului 1 și-a propus să atragă aici producătorii din jurul Capitalei.
Pentru revitalizarea zonei din jurul pieței, Primăria Sectorului 1 implementează cele mai bune modele din alte capitale europene. Vrem să construim zece spații comerciale (Subsol + Parter+ Terasă circulabilă), parcare subterană - 165 de locuri de parcare (12 locuri vor avea stații de încărcare electrică), locuri de parcare pentru biciclete, spații verzi, mobilier stradal adecvat stilului arhitectural, trotuare etc”, se arată într-un comunicat la Primăriei Sectorului 1.
Clotilde Armand, despre reconstruirea Pieței Matache: ”După 10 de ani de nedreptate, putem repara greșeala celor dinaintea noastră”
“După 10 de ani de nedreptate, putem repara greșeala celor dinaintea noastră și să dăm dovadă că putem pune interesul comun înaintea orgoliilor politice. Am muncit foarte mult la faza birocratică a acestui proiect (început în 2021), dar în sfârșit studiul de fezabilitate și restul documentațiilor sunt gata. Acest proiect pe care l-am trimis pe masa consilierilor locali va permite dezvoltarea urbanistică a zonei pe termen mediu și lung. Am ținut cont de nevoile de modernizare ale întregului cartier și de cerințele de conservare a clădirilor de patrimoniu care dau farmec acestui oraș. Așa cum am spus în repetate rânduri, salvăm ce se mai poate salva din clădirile noastre reprezentative și reconstruim ce au dărâmat primarii care nu au dat doi bani pe patrimoniul acestui oraș.
Nu contează că primarul Armand sau altcineva propune acest proiect de refacere a Halei și a întregii zone învecinate, contează ceea ce lăsăm moștenire, contează ca noi să demonstrăm că se poate”, a declarat primarul Sectorului 1, Clotilde Armand.
Studiul de fezabilitate pentru reabilitarea Pieței Matache a costat peste 100.000 de euro
În anul 2021, Primăria Sectorului 1 a organizat o licitație pentru reabilitarea zonei Matache, care a fost câștigată de Vego Concept Engineering SRL. Contractul are o valoare de 524.100 de lei, adică aproape 106.000 de euro, potrivit datelor publice publicate în portalul SEAP.
”Studiu de Fezabilitate (...) va detalia conceptul prezentat în tema de proiectare care cuprinde următoarele caracteristici pentru Construcție nouă cu regim de înălțime S+P+E:
Subsol pentru parcare de 350 mașini și spații tehnice în suprafață de aproximativ 10.768 mp;
Parter pentru spații publice și spații comerciale în sistem pavilionar accesibil din galerii acoperite, alimentație publică, acces auto în suprafață de aproximativ 8.000 mp;
Etaj pentru zona lounge, concerte, open cinema, cafenele, bar, în suprafață de aproximativ 4.800 mp și terase în suprafață de aproximativ 3.200 mp;
Amenajare teren pentru asigurarea circulațiilor, configurarea căilor de acces, amenajare spații verzi, mobilier și dotări urbane în suprafață de aproximativ 3.725,50 mp”, prevede proiectul.
În 2020, publicația Libertatea scria că patronul firmei Vego Concept Engineering SRL, Virgil Profeanu, a primit cadou, fără licitație, de la Primăria sectorului 1, condusă de Dan Tudorache, Planul Urbanistic Zonal (PUZ) al întregului sector. La cel moment, sursa citată preciza că Virgil Profeanu capătă planuri urbanistice pe bandă rulantă, însă nu este recunoscut drept arhitect de Ordinul Arhitecților din România. Deși este tenor și teolog la bază, Virgil Profeanu se prezintă drept un excelent manager în urbanism și a pus mâna pe mai multe Planuri Urbanistice Zonale – sectorul 4, sectorul 6, sectorul 1.
Piața Matache, monument istoric, a fost demolată în 2013
În 2009, Primăria Capitalei a anunțat intenția de a finaliza „diametrala Buzești-Berzei-Uranus”, un proiect demarat în anii 1980 care a dus la dispariția cartierului Uranus din Capitală.
Ulterior, în perioada 2011-2013, peste 80 de imobile, unele dintre ele cu valoare istorică și de patrimoniu, au fost dărâmate pentru a fi lărgită strada Berzei. La acel moment, peste 1000 de oameni au fost evacuați din case lor.
La sfârșitul lunii martie 2013, Hala Matache, monument istoric construit de primăria Bucureștiului în secolul al XIX-lea, a fost demolată într-o singură noapte. La acea vreme, Primăria Capitalei,c condusă de Sorin Oprescu, a motivat că a fost nevoie ca Hala Matache să fie demolată pentru a fi continuate lucrările de lărgire a stării Berzei și au promis că monumentul istoric va fi readus în zonă după încheierea lucrărilor.
După mai bine de 10 ani, Hala Matache se află desfăcută în bucăți într-un depozit din sectorul 4 – depozit al cărui interior a fost declarat zonă protejată, potrivit E-zeppelin.ro.